از سالروز تولد استاد مزاری شهید وحدت ملی در کویته پاکسان تجلیل شد

جشن تولد شهید مزاری و تجلیل از روز ملی عدالت در کویته پاکستان برگزار شد.tavlod baba (37)

به گزارش افق ٬بی سابقه ترین جشن تولد شهید مزاری و تجلیل از روز ملی عدالت روز چهارشنبه پنجم جوزا با شش ساعت ارئه برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در کویته پاکستان برگزار گردید.

با فرار رسیدن پنجم جوزا و روز ملی عدالت، ستاد مردمی عدالت و آزادی بزرگترین جشن سالگرد تولد شهید مزاری را با حضور چهره‌هایی سرشناس فرهنگی، سیاسی و هنری برگزار و در کنار آن از عنوان شهید وحدت ملی که به شهید مزاری اختصاص یافته است را نیز تجلیل کرد.

این تجلیل و جشن بی سابقه که به صورت آنلاین از صفحاتی مختلفی چون، جمهوری سکوت، صفحه رسمی ستاد مردمی عدالت و آزادی، جیو هزاره و چندین صفحه دیگر به صورت زنده و مستقیم پخش میشد در سه بسته مختلف به اجرا گذاشته شد که هر کدام به نوعی رضایت خاطر مهمانان و اشتراک کنندگان را در پی داشت.

برخلاف عرف معمول این برنامه راس ساعت 4 با باز شدن دروازه سالن فرعی شروع شد و لحظاتی بعد ازآن نمایشگاه نقاشی با عنوان شهید مزاری در آینه‌ای هنر توسط بانو شازیه بتول یکی از هنرمندان و نقاشان معروف این شهر و استاد رحمانی و حسن‌علی هاتف مسوول نگارستان هاتف رسما افتتاح شد.

شازیه بتول داور بخش مسابقه این نمایشگاه و استاد حسن علی هاتف مسوول نگارستان هاتف هرکدام به نوبت خود در این برنامه صحبت کردند و از نقش نقاشی و هنر‌های از این دست در تغییر باور ونگاه جامعه تاکید کردند.

از روز تولد شهید وحدت ملی مزاری و روز ملی عدالت در پاکستان تجلیل به عمل امد
از روز تولد شهید وحدت ملی مزاری و روز ملی عدالت در پاکستان تجلیل به عمل امد

با فرارسیدن ساعت 5 در حالی که سالن از جمعیت موج می‌زد، بسته و پیشکش اول ستاد خاتمه یافته و دروازه سالن اصلی این همایش بزرگ بر روی مردم باز شد و بدین سان بسته محتوایی این برنامه نیز رسما کلید خورد.

این بسته شامل، شعر، سرود، مقاله و سخنرانی بود که هرکدام به زیبایی خاص اجرا و با تشویق و استقبال پرشور مردم مواجه بود.

معصومه مهرجو که مسابقه مقاله نویسی و نامه‌ای به پدر شرکت کرده بود در یک نوشته‌ای جالب با بار احساسی و عاطفی با شهید مزاری سخن گفته بود، وی به خوبی درد و رنج مردمش را افتخار و ترقی و پیشرفت ملت بعد از مزاری را در قالب‌های جالب بیان کرده بود که تاثیر عمیقی بر مخاطبان گذاشت.

وی در بخش از نامه و گزارش یک‌ساله مردم به رهبرش آورده بود: ” پدر همان‌های‌های که در برابر تو ایستادند امروز به شکلی در برابر ما نیز هستند ولی ما با تاثی و تاثر از کارنامه، مکتب و خط فکری شما به آن‌ها میگویم ( دشمنی اقوام در افغانستان فاجعه است) به زبان‌های مختلفی برای شان گفتیم که جنگ راه حل نیست و به شکلی گفتیم که مزاری بزرگ گفته بود که خواست ما این است که جنگ نباشد! خواست ما این است که خذف نباشد، پذیرش باشد.

پدرجان! جای دوری نمی‌رویم همین چند روز پیش یکی از دست یارانت رو در روی ریس جمهور افغانستان ایستاد و با صراحت و شجاعتی که از تو آموخته بود گفت: تو دروغ می‌گویی، تو مردم افغانستان را فریب دادی و اکنون میخواهی مردم دنیا را فریب بدهی.

رهبر کبیرم! جعفر و بلال و راحله وعصمت نیز آنجا بود، آن‌ها نیز با صدای بلندی و بدون ترس از بادیگارد و مزدوران جور و ظلم با صدای رسایی از وی انتقاد کردند و اعلام کردند ما هزاره ایم و حق خود را به هر قیمتی می‌خواهیم چون تو روزی گفته بودی دیگر نباید هزاره بودن جرم باشد و گفته بودی حق خواستن به معنای دشمنی با دیگران نیست.

راستی پدر، نیروهای صادق تو این روزها خواب خیلی از سیاست مداران افغانستان را آشفته کرده است و نام نه چندان نیک شان را سرخط تمام خبرگزاری‌های دنیا! انگاه که بازهم به نوعی به دنبال حذف ما بودند.

احمد بهزاد وکیل مردم هرات و از رهبران جنبش روشنایی مهمان مجازی این برنامه بود، او که قرار بود امسال در این جشن حضور داشته باشد ولی به دلیل گرفتاری‌های که در جنبش روشنایی داشت و همینطور هم به دلیل مناسبات پیچیده‌ای بین دولت افغانستان و پاکستان حضور نیافت ولی با ارسال ویدیویی با مردم از مزاری و ارمان‌هایش گفت، از جنبش روشنایی گفت، و از مبارزه‌ای که ادامه دارد.

یکی از بخش‌های جذاب و قابل توجه این جشن باشکوه برش کیک تولد شهید مزاری بود که در ابعاد بزرگ و در 35 پوند وزن و با نوشته پدر تو جاودانه‌ی؛ روزت مبارک تهیه و تدارک دیده شده بود و با حضور مهمانان خاص این برنامه برش خورد.

استاد رحمانی که سخنران اصلی ای همایش بود از تلاش‌های فرهنگی مزاری گفت.

وی با بیان اینکه جفاست اگر مزاری را فقط در قالب یک فرد فقط سیاسی فروکاست بدهیم زیرا او در عرصه‌های زیادی چون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و احیایی هویت بر مردم خود تاثیر و بخش‌های زیادی از عملکرد‌ و گفته‌های وی افغانستان شمول بوده و اگر دیگران نیز تلاش میکردند ندای شهید مزاری لبیک میگفتند شاید افغانستان به وضعیت موجود گرفتار نمی‌شد.

امینی مهرجو دبیر ستاد مردمی عدالت و آزادی نیز در سخنانی کوتاهی با بیان این مطلب که جامعه‌ای ما یک جامعه غم زده است و تقویم مردم ما طوری است که بیشتر ایام سال را مجبورند لباس سیاه بپوشند گفت ما نباید بهانه‌ها‌ی برای دل خوشی را از دست دهیم و نباید هم از فکت‌های مهم تاریخی عبور نموده و از بازخوانی اندیشه‌های شهید مزاری و بکارگیری آن‌ها در زندگی اجتماعی و سیاسی مان غفلت کنیم.

بسته بعدی اعلام نتیجه مسابقه نقاشی بود و شازیه بتول داور مسابقه با گرفتن مایک برنامه با بیان این مطلب که عکس و نقاشی باید تفاوت‌های باهم داشته باشد از میکانیزمی گفت که در داوری اش تاثیر گذار بوده و تاکیدکرد که وی نقاشی‌های را برگزیده است که حاملی پیامی بوده است.

پس از آن امینی مهرجو با انتقاد شدید از سیستم آموزشی و عدم استقبال از مسابقه مقاله نویسی گفت هرچند که ممکن است شماری کمی در این مسابقه شرکت کرده باشدو کارهایشان نیز خیلی ضعیف باشد ولی ما به پاس جرئت و جسارت شان از آنان تقدیر و برای شان جوایزی اهدا میکنیم تا شاید آنانی که نشستند و تماشاگر بودند و کاری نکردند انگیزه ای پیدا کنند تا در سالیان بعد اقدامی در خور توجه کنند.tavlod baba (7)

و با اعلام اسامی برندگان این مسابقه، این بخشی از برنامه نیز به خوبی به پایان رسید و بسته بعدی که همانا بسته‌ای هنری (موسیقی) برنامه باشد رسما آغاز شد.

این بخشی از برنامه یکی از جذاب ترین بخش‌های این برنامه بود که برای اولین بار بیشترهنرمندان عرصه موسیقی کویته در آن حضور داشتند.

نکته قابل توجه این برنامه حضور سید انور آزاد هنرمند پنجه طلایی و چیره دست دمبوره و حمید سخی زاده هنرمند محبوب و صاحب سبک موسیقی بود که به این برنامه رنگ و لعابی خاصی بخشیده بود.

ای پیر خرد رهبر ما بابه مزاری

خورشید درخشان و صفا بابه مزاری !

این نوایی بود که توسط علی ضرغام در سالن بسم الله شادی‌هال طنین انداز شد و به شدت مورد تشویق مردم هنر دوست و هنر پرور کویته قرار گرفت.

پس از وی عارف شاداب با هارمونیه و آهنگی از استاد غظنفر در رثای بابه زنگارهای دل حضار را زدود.

در این بخش از برنامه، مجری برنامه با نوید حضور سید انور آزاد و حمید سخی زاده از هنرمند دیگر سخی جهانگیر دعوت کرد که در جایگاه موسیقی قرار بگیرد و او نیز با کیبور و تقدیم دو پارچه آهنگ ناب دیگر به مجلس حال وهوای دیگر بخشید و پس از وی مهدی فولادی خرسال ترین هنرمند این شهربا یک پارچه آهنگ خوب که از ساخته‌های حمید سخی زاده بود این استج مقدس را تجربه و به شدت مورد تشویق هنرمندان و مهمانان وحاضرین در تالار قرار گرفت.

عقربه‌های ساعت، کم کم ساعت 9 شب را نشان می‌داد و بی تابی مردم برای حضور حمید سخی زاده و سید انور آزاد به خوبی حس می‌شد و و مردم با تکرار نام آن‌ها از برگزار کننده‌گان انتظار حضور آنان را می‌کشیدند.

این درحالی بودکه لیاقت علی خوشنوا یکی از هنرمندان جویای نام هنوز در صف اجرا بود و او با بزرگی نوبتش را به حمید سخی زاده واگذارکرد و اینگونه شدکه با اعلام نام حمید سخی زاده و در میان تشویق ممتد مردم حمید سخی زاده روی استج بزرگترین جشن تولد شهید مزاری قرار گرفت و با اجرایی چند آهنگ که منحصر به خودش است به سالن زندگی، طراوت و زیبایی بخشید.

آخرین تیر ترکش و آخرین ذخیره هنری ستاد مردمی عدالت و آزادی سید انور آزاد بود، کسی که مردمان این خطه به وی ارادت خاصی داشته و او نیز با درک همین موضوع سال‌هاست که در اعتلای موسیقی هزارگی ازهیچ کوششی دریغ نورزیده است.

از روز تولد شهید وحدت ملی مزاری و روز ملی عدالت در پاکستان تجلیل به عمل امد
از روز تولد شهید وحدت ملی مزاری و روز ملی عدالت در پاکستان تجلیل به عمل امد

او نیز در میان سوت‌ها و کف زدن‌ها و تشویق ممتد مهمانان این برنامه و هواردان خودش روی سن آمد و ضمن سلام و احوال پرسی با مردم با تارهای دمبوره اش به تار‌های دل مهمانان چنگ انداخت وسالن مملوء از خوشی و خوشحالی شده بود.

او آمد و با اجرای آشنا و صدای گیرا و دمبوره حرفه‌ای خود به نیکویی از سالگرد تولد بابه مزاری و روز عدالت تجلیل و لبخندی عمیقی را مهمان لبان مردم رنج کشیده کویته نمود.

در این قسمتی از برنامه امینی مهرجو، دبیر ستاد مردمی عدالت و آزادی یکبار دیگر، پشت استج قرار گرفت و از تشکیل و تشکیلات این ستاد حرف زد و اعلام کرد که این ستاد مال همه‌ای مردم است و از همه خواست با عضویت در این ستاد و انتقاد و پشنهاد‌های که دارند تلاش کنند در بهتر برگزار کردن برنامه‌های بعدی این ستاد را یاری رسانند.

پایان بخش این برنامه تقدیر از مهمان خاص این برنامه حمید سخی زاده، سید انور آزاد و تمام هنرمندان همکار و جمعی زیادی از انتظامات و گروه‌های سرود و همکاران اجرایی و اسپانسر‌های برنامه بود که همه در یک فضای شاد و صمیمی انجام شد و با گرفتن عکس‌های یادگاری روی استج این جشن با شکوه و اجرای نزدیک به 6 ساعت برنامه مفرح و فرهنگی- هنری پرونده این سالگرد خجسته بسته شد.

شهید مزاری در پنجم جوزای ر سال 1326 هجری شمسی، در قریه نانوایی چهار کنت از توابع ولایت بلخ باستان چشم به گشود و خیلی زود به یک چهره مطرح در سطح افغانستان و یک فرد محبوب در میان هزاره‌ها تبدیل شد.

شهید مزاری جزء معدود رهبرانی بودکه حرف‌ها و سخنانش افغانستان شمول بوده و همواره از وحدت ملی و عدالت اجتماعی گفت و با تمام مقاومتی که صورت گرفت امسال دولت به این امر که او واقعا شهید وحدت ملی است اذعان داشته و وروز شهادت وی را رسما به عنوان روز شهادت شهید وحدت ملی اعلام و ثبت رسمی کرد.

از آنجایی که وی در تمام دوره فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی اش و در بیشتر سخنرانی‌هایش روی عدالت اجتماعی تاکید داشت از روز تولد وی نیز به عنوان روز عدالت یاد می‌شود.

مطالب مرتبط