قوی شدن گمانه ارتباط طالبان با ایران پس از مرگ ملا منصور

پس از مرگ ملا منصور در حمله هوایی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در بلوچستان پاکستان پاسپورتی از او بجا مانده که نشان می‌دهد او در ایران مسافرت داشته است. این سند گمانه‌ها را در مورد ارتباط طالبان با حکومت مذهبی ایران  قدرت بخشیده است.

36940253-7283-4300-8198-EE7C3FBDCF89_cx10_cy22_cw78_w610_r1_s_r1

روزنامه گاردین در آخرین شماره خویش به این موضوع اشاره کرده است و گفته است:«مرگ ملا منصور  در مرز ایران  ارتباط طالبان سنی مذهب با حکومت شیعه مذهب ایرانی را واضح تر ساخته است».

این روزنامه گفته است باوجود اختلاف مذهبی حکومت ایران با طالبان سنی افغانستان، مرگ ملا منصور پیوند ارتباط میان آنها را نشان می‌دهد.

این درحالی است که وزارت خارجه پاکستان نیز دو روز پیش گفته بود فردی که در حمله هوایی هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی در بلوچستان کشته شده است در حال برگشت از ایران به پاکستان بوده است.

اما وزارت خارجه ایران در واکنش به ادعای پاکستان گفته است بررسی مسوولان نشان داده که به نام اصلی و مستعار ملا منصور کسی وارد  قلمرو ایران نشده است.

گمانه ارتباط داشتن طالبان به حکومت ایران درحالی پس از مرگ ملا منصور قوی شده است پیش از این نیز گزارش‌های به نشر رسیده که جنگ افزارهای ساخت ایران در اختیار طالبان قرار گرفته و این جنگ افزارها از نزد طالبان به دست آمده است.

بعضی کار شناسان اختلاف جدی ایران و طالبان با امریکا و هدف استقرار یک حکومت مطلق اسلامی را از وجوه مشترک میان طالبان و حکومت ایران می‌دانند که می‌توانند طالبان و حکومت ایران را باهم نزدیک بسازد.

اما سیاست مداران ایران تمامی این ادعا و ارتباط با طالبان را تاکنون رد کرده و گفته اند ایران از حکومت افغانستان در مقابل افراط گرایی حمایت می‌کند.

مطالب مرتبط