کمیسیون ملی بررسی توتاپ بر عبور این پروژه از سالنگ تاکید کرد

 کمیسیون بررسی پروژه‌ی  توتاپ پس ار بررسی ها و مطالعه اسناد لین برق ۵۰۰ کیلوولت، مطابق فیصله کابینه عبور این خط برق را از مسیر سالنگ تاکید کرد.1

درگزارش این کمیسیون گفته شده است که حکومت از ماه سرطان سال جاری کار برق رسانی به ولایت بامیان و مناطق مرکزی را شروع کرده و تا ماه قوس 1398 تکمیل می‌کند.

بر اساس فیصله‌ی کمیسیون بررسی پروژه‌ی توتاپ به منظور برق رسانی به بامیان یک لین ۲۲۰ ولتی با ظرفیت ۳۰۰ میگاوات برق از پل‌خمری به بامیان کشیده می‌شود.

پس از آن‌که رییس‌جمهور غنی به تاریخ ۱۱ ثور در یک «آجندای غیر رسمی» جلسه کابینه فیصله کرد که پروژه‌ی توتاپ به جای مسیر بامیان از سالنگ بگذرد، اعتراضات گسترده‌ای در داخل و خارج کشور از سوی فعالان سیاسی، مدنی ــ اجتماعی صورت گرفت.

در پی این اعتراض‌ها رییس‌جمهورغنی تمامی پرونده‌های مربوط به پروژه‌ی توتاپ را غرض بررسی به شورای ملی فرستاد تمامی پروسه‌های اجرایی این پروژه به حالت تعلیق در آورده شد. اشرف غنی برای حل این مساله حکم تشکیل کمیسیون ملی بررسی آن  صادر کرد.

اسناد ارسالی این پروژه که به مشرانو جرگه فرستاده شده بود با اکثریت ارا از سوی این نهاد رد شد و اسناد یاد شده دو باره به ریاست جمهوری فرستاده شد.

فضل هادی مسلم یار رییس مشرانو جرگه گفته بود که مردم بامیان بخشی از این کشور هستند و نیاز به برق و انکشاف متوازن دارند.

رییس مجلس سنا در نشست عمومی این مجلس کفته بود حکومت با ارسال این اسناد می‌خواهد از زیر بار مسولیت خود فرار ومسولیت آن را به دوش نمایندگان بگذارد.

نتیجه نهایی کمیسیون بررسی پروژه‌ی توتاپ با امضای سعادت منصور نادری٬ عبدالستار مراد،حاجی الماس زاهد٬ سید محمد حسین شریفی، حسین کلیمزی، انجنیر محمود بلیغ، فیض‌الله ذکی، برناکریمی و داکتر همایون قیومی به نشر رسیده است.

کمیسیون ملی بررسی پروژه‌ی توتاپ بنا برحکم رییس‌جمهور به  روز پنجشنبه ۳۰ ثور  رسما کار خود را  آغاز کرده بود و قرار بود طی ۱۰ روز نتیجه‌ی بررسی خود را اعلان کند.

خاطر  نشان باید کرد در اعتراض به تغییر مسیر برق 500 کیلوولت موسوم به توتاپ به روز دوشنبه ۲۷ ثور ۱۳۹۵ تظاهرات میلیونی در شهر کابل برای تغییر  فیصله رییس جمهور برگزار شد.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. کمیسیون بررسی توتاپ هرتصمیم گرفته باشد مهیم نیست، مهیم این است که عبور این پروژه ازسالنگ تبعیض آشکار بود وبر مردم افغانستان و تمام آگاهان سیاسی این قضیه معلوم است.
    تا این روال در کشور وجود داشته باشد نباید انتظار پیشرفت را در افغانستان انتظار کشید.