جنتی ۸۹ ساله به عنوان رئیس مجلس خبرگان ایران انتحاب شد

احمد جنتی، دبیرکل شورای نگهبان امروز سه شنبه ۴جوزا ۱۳۹۵ با ۵۱ رای ریاست پنجمین دوره مجلس خبرگان  شد.

احمد جنتی ۸۹ ساله رییس جدید مجلس خبرگان ایران
احمد جنتی ۸۹ ساله رییس جدید مجلس خبرگان ایران

به گزارش افق به نقل از ایرنا٬رقابت برای کسب کرسی ریاست مجلس خبرگان با شرکت احمد جنتی ٬ابراهیم امینی و محمود هاشمی شاهرودی اغاز و سر انجام پس از رای گیری احمد جنتی دبیرکل شورای نگهبان با کسب ۵۱ رای به عنوان رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان برگزیده شد.

در رای گیری برای کسب این مقام اقای ابراهیم امینی با ۲۱ رای و محمود هاشمی شاهرودی با ۱۳ رای کسب کرده بودند.

محمدعلی موحدی کرمانی به عنوان نایب رئیس اول و محمود هاشمی شاهرودی نیز به عنوان نایب رئیس دوم مجلس خبرگان در دوره پنجم انتخاب شدند.

احمد جنتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلی اصول‌گرایان در انتخابات اسفند ماه ۱۳۹۴ از حوزه انتخابیه تهران به مقام هفدهم (از هجده نماینده) دست یافته بود. به گفته ناظران سیاسی آرای محدود چهره‌های اصلی اصول‌گرایان در انتخابات اخیربسیار معنادار بود.

خاطر نشان باید گرد که پنجمین دوره مجلس خبرگان با پیام علی خامنه‌ای، رهبر ایران که از سوی محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر ایران در مجلس خبرگان  قرائت شد گشایش یافت.

مهمترین وظیفه مجلس خبرگان نظارت بر فعالیت‌های رهبری و نهادهای تابع آن و انتخاب رهبر جدید است.

مجلس خبرگان کنونی دارای ۸۸ نماینده است که توسط مردم از میان فقها و مجتهدان در سال ۱۳۹۴ انتخاب شدند. دوره فعالیت مجلس خبرگان هشت سال است.

پس از درگذشت محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان چهارم، رقابتی شدید میان رفسنجانی و محمد یزدی بر سر ریاست مجلس خبرگان درگرفت که سرانجام با شکست رفسنجانی پایان یافت. یزدی با ۴۷ رای بر رفسنجانی با ۲۴ رای غلبه کرد.

احمد جنتی، دبیرکل شورای نگهبان ۸۹سال سن دارد .

مطالب مرتبط