محمد اشرف غنی در دیدار با رهبر ایران بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور کشو بارهبر ایران آیت الله علی خامنه‌ای عصر روز گذشته(دوشنبه) در تهران دیدار و گفتگو کردند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در دیدار با علی خامنه ای رییس جمهور ایران
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در دیدار با علی خامنه ای رییس جمهور ایران

به گزارش افق به نقل از دفتر رهبری ایران٬ محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان، در این دیدار با اظهار خرسندی از مذاکرات تهران به‌خصوص توافق برای ارتباط ترانزیتی با هند از طریق چابهار، گفت: ما همواره قدردان مهمان‌نوازی مردم ایران و نگاه مثبت رهبر ایران نسبت به افغانستان هستیم و امیدواریم با مذاکرات تهران، زمینه گسترش بیش از پیش روابط فراهم شود.
آقای اشرف غنی همچنین افزود: طی هفته‌های آینده، نشست کارشناسی در خصوص مسایل مربوط به استفاده مشترک دو کشور از رودخانه‌های مرزی برگزار خواهد شد و امیدواریم این مسئله در چارچوب مناسبی حل شود.

رهیر ایران علی خامنه ای در این دیدار بر مشترکات اعتقادی، فرهنگی و تاریخی زیاد میان مردم ایران و افغانستان و مرزهای مشترک دوکشور تأکید  وگفتند:ایران همواره اهتمام جدی به مصالح و امنیت افغانستان داشته و دارد و پیشرفت این کشور در همه زمینه‌ها را، پیشرفت خود می‌داند.

رهبر ایران در این دیدار خاطر نشان کردند که مردم افغانستان  مردمی شجاع، غیور و با هوش دانسته و افزودند: افغانستان از دو نعمت بزرگ ثروتهای طبیعی و ثروت انسانی برخوردار است که با بهره‌برداری مناسب از این ثروتها، می‌تواند به پیشرفتهای خوبی دست یابد.
اقای خامنه ای به مهمان‌نوازی مردم ایران از مردم افغانستان در چند ده گذشته اشاره و خاطرنشان کرد٬ ایران بر خلاف برخی کشورها از جمله امریکا و انگلیس، همواره با مردم افغانستان با دید احترام، برادری و مهمان‌نوازی برخورد کرده است و از هیچ کمک فنی، انجینیری و زیرساختی برای بهره‌برداری افغانستان از منابع طبیعی خود دریغ نخواهد کرد.
رهبر ایران همچنین بر لزوم حل هر چه سریع‌تر موضوع آبِ رودخانه‌های مرزی دو کشور را مورد تأکید قرار دادند وافزودند: چنین مسایلی نباید موجب نقار و گله‌مندی در روابط دو کشوری همچون ایران و افغانستان شود که مرز، فرهنگ و نیازهای مشترکی دارند.

در این دیدار حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز حضور داشت٬

رییس جمهور افغانستان را در این سفرمحمد الله بتاش وزیر ترانسپورت ٬ اسدالله ضمیر وزیر زراعت٬ آبیاری و مالداری و  عبدالسلام رحیمی رییس اداره امور ریاست جمهور همراهی می کند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور روز گذشته پس از بازگشت از قطر٬ برای امضای توافقنامه سه جانیه ترانزیتی تجارتی چابهار میان افغانستان٬ هندوستان و ابران راهی ایران شده بود.

مطالب مرتبط