توافق ایران٬هند و افغانستان برای احداث بندر چابهار

قرار است رهبران افغانستان، ایران و هند امروز توافقنامه احداث بندر چا بهار را امضا کنند. این بندر نقش مهمی در اقتصاد هند و افغانستان دارد.

13920221133504399506733قرار است امروز توافقنامه‌ای میان افغانستان، ایران و هند برای احداث بندر چا بهار امضا شود که گفته می‌شود امضای این توافقنامه در اقتصاد افغانستان نقش بسیار موثری خواهد داشت.

رییس جمهور محمد اشرف غنی، حسن روحانی رییس جمهور ایران و ناریندارامودی نخست وزیر هند امروز دوشنبه مشترکاً توافقنامه احداث بندر چابهار را امضا می‌کنند. این درحالی است که پیش از این افغانستان به بندر کراچی پاکستان کتکی بود.

بندر چا بهار که در سیستان و بلوچستان ایران واقع است می‌تواند افغانستان را به خلیج عمان و از آنجا به تمام کشورها وصل سازد.

دولت افغانستان با امضای این قرار داد اظهار خوشبینی کرده است که از این پس تاجران این کشور می‌توانند برای رونق تجارت خود از این بندر نیز استفاده نماید و این امر باعث کاهش اتکای آنها به بندر کراچی پاکستان خواهد شد.

شاه حسن مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفته است بندر چابهار نسبت به دیگر بنادر در افغانستان  راه کوتاه‌تری را برای اتصال افغانستان با دیگر کشورها میسر می‌سازد.

مرتضوی گفته است که قرار است به روز دوشنبه وزرای ترانسپورت افغانستان، ایران و هند توافقنامه احداث بندر چابهار را امضا کنند که این بندر در اقتصاد کشور نقش مهم دارد و کشور هر چقدر به راه‌ها  و بنادر بیشتر تجارتی دست رسی یابد به همان اندازه میزان صادرات و واردات کشور افزایش خواهد یافت.

افغانستان،هند و ایران تلاش‌هایی را برای احداث بندر چابهار از  سال ۲۰۰۳ آغاز کردند ولی در چند سال گذشته به سبب تحریم‌ها بر ایران، هند و دیگر کشورها به سرمایه گذاری در این بندر چندان مایل نبودند و احداث این بندر به تعویق افتاده بود.

مقام‌های کشور می‌گویند، ارسال هر کانتینر اموال تجارتی افغانستان از راه بندر چابهار از ۵۰۰ تا هزار دالر ارزانتر تمام خواهد شد. همچنان این  بندر برای هند که راه مستقیم به افغانستان و آسیای میانه ندارد خیلی مهم است.

مطالب مرتبط