روسیه جنگ سرد جدید با غرب را رد کرد

دمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امکان هر گونه وقوع جنگ سرد میان کشورش با غرب به دلیل رویارویی درمساله اوکراین را رد کرد.

به گزارش افق، پسکوف روز شنبه در گفت و گو با کانال تلویزیونی ˈرن تی ویˈ روسیه اظهار داشت: صادقانه امیدواریم ما وشرکایمان که ازعقلانیت وواقع بینی سیاسی کافی برخوردارند تا بر سر تحولات اوکراین به سمت تشدید رویارویی ها چه از منظر ایدئولوژیکی و چه از زوایای دیگر گام برندارند.

وی افزود: با وجود اختلافات چشمگیر با دیگر کشورها، روسیه به ادامه تماس ها ( در ارتباط با بحران اوکراین) ارزش قایل است.

وی در پاسخ به این سوال که تماس های تلفنی پوتین و اوباما اغلب به ابتکار کدامیک انجام می شود، گفت: بستگی دارد. هم آنها و هم ما نگران هستیم و این طبیعی است. از این رو تلفن ها به صدا در می آیند.

سخنگوی مطبوعاتی پوتین این ادعا را که روسیه یک طرف درگیری ها در بحران است، رد کرد و افزود: این یک مساله داخلی در اوکراین است.

وی تاکید کرد: توصیه اقتصاددانان به خودانزوایی روسیه غیرمنطقی و پوچ است. اقدام به چنین کاری درعصر جهانی سازی و وابستگی مطلق اقتصاد کشورها به همدیگر، غیرمنطقی و غیرواقع بینانه است.

وی با بیان اینکه وابستگی اقتصادی روسیه و غرب به همدیگر متقابل است، گفت: ولادیمیر پوتین و رهبری روسیه از گفت و گو با غرب دفاع می کنند.

پسکوف اظهار داشت: ما به توسعه همکاری ها با دیگر کشورها علاقه مند هستیم و دوست نداریم که تحولات جاری اوکراین اثر عکس تولید کند.

روابط روسیه وغرب برسر تحولات جاری اوکراین به ویژه برنامه روس زبانان منطقه خود مختار کریمه برای جدایی ازاوکراین والحاق به روسیه در یک ماه گذشته به شدت متشنج شده است.

تنش در روابط مسکو و غرب تا جایی پیش رفته است که اتحادیه اروپا روز گذشته فهرست تحریمی مقام های عالی رتبه روس با مضمون محرومیت از صدور روادید را منتشر کرد.

گفته می شود که آمریکا نیز قصد دارد دست به اقدام مشابهی بزند.

این در حالی است که مقام های روس با اشاره به مبادلات تجاری گسترده خود با اتحادیه اروپا به ارزش سالانه بیش از 250 میلیارد دلار، توسل به هر گونه تحریم متقابل را غیرسازنده می دانند و بر ادامه گفت و گو با شرکای غربی خود در این زمینه تاکید می کنند.

مطالب مرتبط