کمک‎‌های ناتو در بخش آموزش و مشوره دهی با نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌یابد

وزیران خارجه ناتو در اجلاس این سازمان که در روزهای پنجشنبه و جمعه در بروکسیل برگزارشده بود متعهد شده اند که نیروهای ناتو در افغانستان کمک‌های شان را برای مشوره دهی و آموزش با نیروهای امنیتی این کشور ادامه دهند.

1FB9AF9C-DF10-4358-A7E5-875BA137A06C_cx17_cy27_cw69_w250_r1_s_r1 (1)

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو گفته است با توجه به این‌که کمک نیروهای ناتو در بخش آموزش و مشوره‌دهی،نیروهای امنیتی افغانستان را کمک کرده که در جنگ با مهارت مسلکی بر ضد طالبان بجنگند و امنیت کشور را بگیرند، ماموریت آموزش‌دهی و مشوره‌دهی این نیروها در افغانستان پس از سال 2016 ادامه می‌یابد.

این برنامه آموزش و مشوره‌دهی نیروهای ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان به نام قاطع یاد می‌شود.

وی همچنان گفته است کار روی طرح جزئیات ادامه همکاری نیروهای ناتو بعد از سال 2016  در بروکسیل و کابل انجام می‌شود.

بعد از ختم ماموریت رزمی نیروهای ناتو بخشی از نیروهای این سازمان در افغانستان باقی ماندند و از سال 2015 کارش را در بخش مشوره‌دهی و آموزش نیروهای امنیتی کشور ادامه دادند و بخش اول این برنامه تا ختم سال جاری میلادی، پایان می‌یابد.

وزیران خارجه‌ی ناتو در اجلاس خویش متعهد شده‌اند که این ماموریت را  پس از ختم سال 2016 ادامه دهد.

باوجودی که نیروهای افغانستان بعد از خروج نیروهای رزمی ناتو، در مقابله با طالبان و هم در عرصه تامین امنیت توانمندی خوبی را نشان داده اند. اما آگاهان نظامی باور دارند که این نیروها در بخش‌های مالی، آموزش و تجهیز به کمک‌های جهانی نیازمند می‌باشند.

اعضای ناتو در بخش مالی نیز نیروهای امنیتی افغانستان را کمک می‌کنند.

فیلپ هامون وزیر امور خارجه بریتانیا که در کنفرانس بروکسیل شرکت کرده بود اعلام کرده است که بریتانیا تا سال 2020  مبلغ 102 میلیون دالر را برای توانمندی نیروهای نظامی افغانستان کمک می‌کند.

مطالب مرتبط