دبیر کل ناتو: حمایت ما از افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت

مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که حمایت از سازمان از افغانستان تا زمان نامحدودی ادامه خواهد یافت اما او جزئیات و مدت این ماموریت جدید را اعلام نکرد.

مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که حمایت از سازمان از افغانستان تا زمان نامحدودی ادامه خواهد یافت اما او جزئیات و مدت این ماموریت جدید را اعلام نکرد.
مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که حمایت از سازمان از افغانستان تا زمان نامحدودی ادامه خواهد یافت اما او جزئیات و مدت این ماموریت جدید را اعلام نکرد.

دبیرکل ناتو اعلام کرد که وزرای خارجه این سازمان در نشست بروکسل تصمیم گرفته‌‌اند تا ماموریت حمایتی و آموزشی در افغانستان پس از سال جاری میلادی نیز ادامه یابد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در نشست بروکسل گفت: کمک ماموریت «حمایت قاطع» ناتو پس از پایان یافتن ماموریت نظامی به نیروهای امنیتی افغانستان مثبت ارزیابی می‌شود و نیروهای افغان در مقابل طالبان عکس‌العمل خوبی را از خود نشان داده‌اند.

او گفت: افغانستان با چالش‌های امنیتی جدی مواجه است بنابراین در این نشست وزرای خارجه ناتو تصمیم گرفته‌‌اند تا ماموریت حمایت قاطع فراتر از سال 2016 میلادی ادامه یابد.

اعضای ناتو به طور جداگانه‌ کمک مالی به نیروهای امنیتی افغانستان را مورد بررسی قرار دادند که قرار بود این برنامه تا سال 2017 میلادی تامین شود اما تا سال 2020 میلادی تمدید شد.

استولتنبرگ گفت که جمع کل کمک‌های مالی به صندوق کمکی ارتش ملی افغانستان مبلغ 1.4 میلیارد دلار است.

همچنین «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با شرکت در نشست وزرای امور خارجه سازمان ناتو در بروکسل گفته است که نظامیان آمریکایی برای مدت طولانی در افغانستان باقی خواهند ماند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: همزمان با ناتو، مقامات واشنگتن نیز حضور جدید خود را فراتر از سال 2016 میلادی در افغانستان مورد بررسی قرار می‌دهند.

او گفت: در هر صورت هزاران سرباز آمریکایی تا آینده‌ای نامعلوم و با درنظر گرفتن شرایط، در افغانستان باقی خواهند ماند و زمان زیادی تا پایان ماموریت قاطع باقی مانده است و این ماموریت هنوز در افغانستان ادامه دارد.

باراک اوباما سال گذشته اعلام کرد که 9800 نظامی را تا سال 2016 میلادی در افغانستان حفظ می‌کند و در سال 2017 میلادی این تعداد را به 5500 نظامی کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط