سرمنشی ناتو: از صلح با حکمتیار استقبال می کنیم

مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که این سازمان از طرح صلح دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار استقبال می کنند.

مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که این سازمان از طرح صلح دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار استقبال می کنند.
مقام ها در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو می گویند که این سازمان از طرح صلح دولت افغانستان با گلبدین حکمتیار استقبال می کنند.

ین استلتن برگ، سرمنشی سازمان ناتو، که امروز پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو ناتو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، می‌گوید که از روند صلح حکومت با حکمتیار استقبال می‌کند.

شورای عالی صلح افغانستان روز گذشته٬ تفاهمنامه میان حزب اسلامی و دولت افغانستان را با حزب اسلامی نهایی کرده و مسوده آن را برای امضا به رهبران حکومت وحدت ملی و نیز گلبدین حکمتیار فرستاده اند.
آقای ین، با اشاره به روند گفتگوهای صلح افغانستان با حزب اسلامی به‌رهبری حکمتیار، می‌گوید که بنیاد راه‌حل‌های سیاسی و مذاکرات، داشتن یک نظام قوی و نیروهای امنیتی با ظرفیت است و از همین رو ناتو افغانستان را در جهت بلندبردن ظرفیت‌های امنیتی و دفاعی اش تقویت می‌کند.
سرمنشی ناتو می‌گوید: «میان حضور نظامی ما و حمایت مداوم ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و راه‌حل‌های سیاسی که در افغانستان به‌وقوع می‌پیوندند، کدام تضادی وجود ندارد.»
به گفته‌ی آقای ین استلتن برگ، «بنیاد راه‌حل‌های سیاسی و مذاکرات، داشتن یک نیروی امنیتی قوی است. ناتو به افغانستان کمک می‌کند تا ظرفیت‌های امنیتی این کشور را افزایش دهد.»
سرمنشی ناتو می‌گوید این سازمان در کنار حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان از هرنوع تلاشی که از سوی حکومت وحدت ملی برای دست‌یابی به صلح صورت می‌گیرد، استقبال می‌کند.
او می گوید: «من از تمام تلاش‌هایی که به‌منظور دریافت راه‌حل‌های سیاسی به‌منظور پایان‌دادن به جنگ افغانستان صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنم. من هم‌چنان از تلاش‌هایی که از سوی حکومت وحدت ملی برای دست‌یابی به صلح و آشتی صورت می‌گیرد، استقبال می‌کنم و البته برای ما مهم است تا از یک روند صلح که به رهبری افغان‌ها و با مالکیت افغان‌ها برگزار می‌شود، حمایت کنیم زیرا باالآخره هیچ راه‌حلی به‌جز از راه‌حل سیاسی برای جنگ افغانستان وجود ندارد.»
با این حال، سرمنشی ناتو از پیش‌شرط‌هایی که سوی دولت افغانستان در مباحث صلح مطرح شده‌اند، یاد کرد و گفت که دست برداشتن از خشونت‌ها، قطع روابط با گروه‌های هراس‌افگنی و احترام به قانون اساسی و موازین حقوق بشر، از جمله شرایطی‌اند که دولت افغانستان در روند گفتگوهای صلح به آن توجه دارد.
آقای ین می‌گوید: «دولت افغانستان واضح ساخته است که صلح را با آنانی انجام می‌دهد که دست از خشونت بر می‌دارند و رابطه‌های‌شان را با گروه‌های تروریستی قطع می‌کنند و به قانون اساسی افغانستان به شمول موازین حقوق بشر و حقوق زنان و کودکان احترام می‌گذارند.»
آقای ین گفت: «ما همان‌گونه که با نیروهای امنیتی افغان برای تقویت این نیروها با افغانستان کار می‌کنیم، به دنبال راه‌حل سیاسی برای پایان‌بخشیدن به تنش در افغانستان استیم.»

مطالب مرتبط