جنبش روشنایی: حکومت با مردمش صادق نیست

یکی از طرح هایی که در جریان یک سال و نیم گذشته و بعد از اعلام اعتراض به اقدام غیر قانونی برشنا مبنی بر تغییر مسیر لین ۵۰۰ کیلوولت از بامیان-وردک به سالنگ، از سوی مسئولان بی سواد این شرکت مطرح شده است، پروژه برق رسانی به ولایت بامیان توسط یک لین ۲۲۰ کیلوولت از پشته سرخ ولایت پروان بوده است. در ادامه توجه مردم عدالت خواه کشور را به چند نکته درباره این پیشنهاد جلب می نماییم:
۱- پروژه لین ۲۲۰ کیلوولت از ولایت پروان به گواهی اسناد، در حداقل ۱۰ سال گذشته همواره به عنوان یک وعده ساکت کننده مردم استفاده شده است ولی علی رغم بارها شامل شدن در بودجه دولت، هیچ گاه به صورت جدی از سوی دولت گذشته و کنونی تعقیب نشده است.

در تازه ترین اظهارات عمر زاخیلوال وزیر مالیه پیشین تاکید کرده است که پروژه توتاپ وجود خارجی ندارد
در تازه ترین اظهارات عمر زاخیلوال وزیر مالیه پیشین تاکید کرده است که پروژه توتاپ وجود خارجی ندارد

۲- در سال ۲۰۱۳ که ماسترپلان برق کشور توسط شرکت فیشنر تهیه شد، به علت پذیرفته شدن عبور لین ۵۰۰ کیلوولت پل خمری تا کابل از مسیر بامیان-وردک، برق رسانی به ولایت بامیان هم توسط این پروژه در نظر گرفته شد و بنابراین پروژه لین ۲۲۰ کیلوولت از پشته سرخ به بامیان از لیست پروژه های انکساف برق دولت حذف شد.
۳- فعلا یک لین ۲۲۰ کیلو ولت از مسیر سالنگ به کابل آمده است و حداکثر می تواند ۳۰۰ مگاوات برق را از شمال سالنگ به جنوب آن منتقل کند. در شرایط کنونی که برق رسانی به ولایات کابل، پروان، پنجشیر و کاپیسا از این لین تامین میشود، اگر ولایت بامیان هم با یک لین دیگر به سبستیشن پشته سرخ وصل گردد، باعث خواهد شد تا برق رسانی به ولایات پروان، پنجشیر، کاپیسا و کابل متاثر شود. چون باید از ۳۰۰ مگاوات برقی که از سالنگ می آید، مقداری در بامیان استفاده شود و ثانیا ما نمی توانیم کل ۳۰۰ مگاواتی را که لین ۲۲۰ کیلوولت از سالنگ عبور می دهد به مناطق مرکزی ببریم و هیچ برقی به ولایات متذکره ندهیم، بنابراین اینکه گفته می شود دولت از پشته سرخ پروان ۳۰۰ مگاوات برق به مناطق مرکزی می دهد یکی دیگر از آن صدها دروغی است که مسولان برشنا به مقامات بالای حکومتی و مردم می گویند.
۴- بعد از شدت گرفتن اعتراض ها به تصمیم ظالمانه اشرف غنی و عبدالله مبنی بر تایید اقدام غیرقانونی برشنا، پروژه لین ۲۲۰ کیلوولت از پروان تا بامیان، یک بار دیگر به عنوان اهرم ساکت کننده مردم از سوی برشنا و دولت مطرح شد. این در حالی است که برشنا با تغییر مسیر لین ۵۰۰ کیلوولت از مسیر اصلی آن به سالنگ، علاوه بر همه ضربه های بزرگ دیگری که به منافع ملی کشور وارد آورده بود، ولایت بامیان را نیز به نوعی از پلان های برق رسانی کشور حذف کرده بود و غیرمسئولانه هیچ پروژه دیگری را به جای آن در نظر نگرفته بود و هیچ پیسه ای نه در بودجه سالانه دولت و نه در پلان کمک دونرها برای برق رسانی به ولایات مرکزی به شمول بامیان موجود نیست.
اعتراضات مردم باعث شد تا لین پروان تا بامیان یک بار دیگر مطرح شده و دولت با دست پاچگی از بانک انکشاف آسیایی بخواهد تا با صدور یک مکتوب و به صورت غیر واقعی و صرفا برای ساکت کردن مردم، تایید کند که این پروژه در لیست پلان های آنها وجود دارد.
۵- طرح برق رسانی از پروان به بامیان، به عنوان یک گزینه جدی از سوی برشنا درکمیته تخنیکی مشترکی که در حکومت وحدت ملی تشکیل شده بود به صورت مقایسه ای با عبور لین ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بررسی شده و به دلایل اقتصادی و تخنیکی پذیرفته نشده و رد شده است. ( گزارش این کمیته به کابینه ارسال شده بود و در رسانه ها موجود است.)
۶- باید به اطلاع مردم عدالت خواه کشور برسانیم همان گونه که نمایندگان شورای عالی مردمی بارها در رسانه ها اعلام نموده اند، دادخواهی برای عبور لین ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان-وردک، صرفا با هدف برقر سانی به ولایت بامیان انجام نمی شود که با پروه ناکارآمد ۲۲۰ کیلوولت از پروان تا بامیان یا هر طرح دیگری برای برق رسانی به بامیان، خاموش شود. بلکه دادخواهی ما یک دادخواهی ملی برای تامین منافع ملی است، منافع کلان کشور که با نگاه تبعیض آمیز عده ای مغرض، بی سواد و فاسد در خطر قرار گرفته است.
ادامه دارد….

نویسنده: از تقی امینی

مطالب مرتبط