مخالفت نخست وزیر ژاپن با الحاق کریمه اوکرایین به روسیه

نخست وزیر ژاپن از عزم منطقه کریمه برای پیوستن به روسیه انتقاد کرد و بار دیگر مخالفت دولت توکیو را نسبت به مداخله مسکو در امور داخلی اوکراین اعلام کرد.

به گزارش  افق به نقل از خبرگزاری کیودوی ژاپن، ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن در جمع مقامات این کشور گفت: پیوستن منطقه کریمه به روسیه آشکارا نقض منشور سازمان ملل و معاهده های دو جانبه است.

این اظهارنظر نخست وزیر ژاپن در حالی مطرح شده است که به نظر می رسد دولت توکیو نیز قصد دارد در مورد بحران اوکراین ایفای نقش کند به طوریکه دولت ژاپن یکی از مقام های شورای امنیت ملی خود را برای مذاکره در مورد اوضاع اوکراین به روسیه اعزام کرده است.

ˈکاتسونوبو کاتوˈ معاون دبیرارشد کابینه ژاپن همچنین در مورد الحال احتمالی کریمه به روسیه گفت: ما نسبت به این مساله مشکل داریم که آیا این اقدام در جهت قانون اساسی اوکراین خواهد بود ؟، این مساله مشکلی درمورد تمامیت ارضی اوکراین ایجاد می کند.

ژاپن ابراز امیدواری کرده که طرف های درگیر در مساله اوکراین به دنبال راه حل مسالمت آمیز در مورد بحران این کشور باشند و در تمامی اقداماتشان به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارند.

مقام های ژاپن اعلام کردند که ˈشوتارو یاچیˈ یکی از مقام های ارشد ژاپن روز چهارشنبه عازم روسیه شد. گفته شده این مقام ژاپنی قرار است حامل پیام نخست وزیر ژاپن و موضع گیری دولت توکیو در مورد بحران اوکراین و منطقه کریمه باشد.

ˈفومیو کیشیداˈ وزیر خارجه ژاپن نگرانی توکیو نیز روز گذشته در مورد بحران اوکراین به سرگئی لاوروف همتای روس خود ابلاغ کرد. وزیر خارجه ژاپن در گفت و گوی تلفنی با همتای روس خود از روسیه خواست تا با دولت جدید اوکراین به طور مستقیم وارد مذاکره شود.

کیشیدا از روسیه خواست به ناظران بین المللی اجازه دهد وارد منطقه کریمه شوند.

لاوروف نیز اعلام کرد که دولت روسیه دولت جدید اوکراین را به رسمیت نمی شناسد.

در این گفت و گوی تلفنی وزیر خارجه ژاپن ابراز امیدواری کرد که بحران اوکراین بر روابط مسکو- توکیو تاثیر نگذارد.

دولت ژاپن اخیرا نیز بر دستیابی به راه حل مسالمت آمیز در مورد بحران اوکراین تاکید کرده بود.

توکیو اعلام کرده بود که برگزاری همه پرسی در کریمه در مورد پیوستن و یا نپیوستن این منطقه به روسیه غیرقانونی خواهد بود و تمامیت ارضی اوکراین زیر سوال می رود.

ˈیوشیهیکا سوگاˈ دبیر کابینه ژاپن برگزاری همه پرسی در کریمه را در 16 مارس غیرقانونی خواند.

دولت توکیو در حالی برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرده که پیشترنیز کشورهای غربی برگزاری این همه پرسی را رد کرده اند.

این مقام ارشد ژاپنی یادآورشد: ما این همه پرسی را مغایر با قانون اساسی اوکراین می بینیم و آن را عاملی برای زیر سوال بردن تمامیت ارضی اوکراین تلقی می کنیم.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن همچنین از تمامی طرف های درگیر در اوکراین خواست که به قوانین بین المللی احترام بگذارند.

وی یادآورشد: ما از تمامی طرف های درگیر در اوکراین می خواهیم که خویشتندار باشند، مسوولانه عمل کنند، از تمامی قوانین بین الملل تبعیت کنند و به تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارند.

مطالب مرتبط