پروژه کاسا ۱۰۰۰ با حضور مقام های عالی رتبه چهار کشور رسما افتتاح شد

 احداث خط انتقال برق کاسا ۱۰۰۰ از قرقیزستان٬تاجکیستان٬ افغانستان و پاکستان امروز پنجشنبه ۲۳ ثور۱۳۹۵با حضور مقام های عالی رتبه چهار کشور در شهر تورسون زاده تاجیکستان رسما افتتاح شد .

افتتاح پروژه کاسا یک هزار با حضور مقام های عالی رتبه چهار کشور در تاجیکستان
افتتاح پروژه کاسا یک هزار با حضور مقام های عالی رتبه چهار کشور در تاجیکستان

به گزارش افق٬مراسم  افتتاح پروژه کاسا یک هزار که در شهر دوشنبه با حضور امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان٬ محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان و  سورونبای جینباکوف نخست وزیر قرقیزستان آغاز گردید.

دوکتور عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه دولت افغانستان در مراسم افتتاحیهتهداب گذاری آغاز کار ساختمان پروژه کاسا یک هزار در شهر تورسون زاده جمهوري تاجيکستان گفت:بدون همکاری و تلاش‌های شباروزی نهاد‌های مسوول کشوری ما، بانک جهانی وساير نهاد‌هاي تمویل کننده مانندUK/DFID, USAID EBRDو بانك توسعه اسلامي تهداب گذاری این پروژه بزرگ و سرنوشت ساز برای همگرایی و رشد و توسعه‌ای منطقه‌ای نا ممکن بود.

اقای عبدالله عبدالله همچنان افزود سیاست خارجی منطقه‌یی افغانستان نوع همکاری ها میان کشورها را طوری محاسبه نموده که جایگاه محوری افغانستان به عنوان پل ارتباط بین آسیای میانه و آسیای جنوبی، و شرق میانه با آسیای شرقی منحيثمرکز تجارت و ترانزیت منطقه بر مبنای حسن نیت و دوستی با کشورهای همجوار نقش إيفا نمايد و افغانستان را به عنوان کانون همکاری و همگرایی اقتصادی منطقه یی، و تعمیق هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجارتی با منطقه و جهان، ارتقا دهد.

طرح کاسا۱۰۰۰ ، طرحی مشترک میان افغانستان٬قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان برای احداث خط انتقال برق در مجموع به طول بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که برق را از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان منتقل خواهد کرد.

بودجه ای معادل یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار برای احداث این طرح اختصاص داده شده است و کشورهای عضو این طرح اعلام کرده اند که آن را ظرف مدت دو سال (تا پایان سال ۲۰۱۸) تکمیل خواهند کرد.
از طریق طرح کاسا ۱۰۰۰،   ۳۰۰ مگاوات برق به افغانستان صادر خواهند شد.
قراردادهای اولیه طرح کاسا۱۰۰۰ در سال ۲۰۰۷ میان  افغانستان، تاجیکستان٬پاکستان و قرقیزستان امضا شد اما وجود موانع عمده در مسیر اجرایی شدن این طرح از جمله نبود امنیت کافی در افغانستان و تامین منابع مالی این طرح، باعث تاخیر طولانی در اجرای آن شده است.
برخی گزارش ها نیز حاکی است که احتمال دارد که روسیه نیز با استفاده از ژنراتورهای قوی خود در تاجیکستان به پروژه بازار برق آسیای جنوبی و مرکزی و طرح کاسا-۱۰۰۰ ملحق شود.
خاطر نشان باید کرد محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور روز سه شنبه ۲۱ ثور ۱۳۹۵ برای انجام یک سفر رسمی به شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفته بود  و با امامعلی رحمان رییس جمهور تاجیکستان دو قرار  داد همکاری دوجانبه امضا کردند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور درحال حاضر درلندن پایتخت انگلستان برای اشتراک در کنفرانس مبارزه با فساد به سر می برد و قرار است این کنفرانس امروز پنجشنبه برگزار شود.

 

مطالب مرتبط