سفیر آمریکا در اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که واشنگتن همه پرسی در مورد آینده و سرنوشت شبه جزیره کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت.

به گزارش افق به نقل از پایگاه خبری اینترفاکس اوکراین، ˈجفری پیاتˈ سفیر آمریکا در اوکراین خاطر نشان کرد که واشنگتن آماده به رسمیت شناختن همه پرسی در مورد سرنوشت شبه جزیره کریمه نیست.

پیش از این گفته شده بود که قرار است این همه پرسی شش روز دیگر برگزار شود.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که آمریکا همچنان شبه جزیره کریمه را بخشی از قلمرو اوکراین می داند.

مقام های اوکراین و جامعه جهانی این همه پرسی را غیرقانونی خوانده اند.

روز گذشته نیز معاون مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اگر ساکنان منطقه کریمه به الحاق این منطقه به روسیه در همه پرسی هفته آینده رای دهند، واشنگتن این الحاق را به رسمیت نخواهد شناخت.

ˈتونی بلینکنˈ معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در یکی از برنامه های شبکه سی ان ان گفت که نتیجه برگزاری این همه پرسی در کریمه این خواهد بود که روسیه تحت فشار فزاینده بین المللی قرار خواهد گرفت.

این مقام ارشد آمریکا یادآورشد: نخست اینکه اگر طرح الحاق کریمه به روسیه مطرح باشد نه تنها ما بلکه بیشتر جهان آن را به رسمیت نخواهند شناخت و دوم اینکه فشارهایی که ما با هماهنگی شرکای و متحدانمان علیه روسیه اعمال کرده ایم، افزایش می یابد.

وی اضافه کرد، رییس جمهوری آمریکا آشکارا در مورد اعمال تحریم ها سخن به میان آورده است و این نخستین گام است و ما فرآیند جدی و سختگیرانه ای را برای افزایش فشارها در دستور کار قرار داده ایم.

مطالب مرتبط