حامد کرزی: درگذشت محمد قسیم فهیم ضایعهء بزرگ است

رییس جمهور کرزی مرگ او را ضایعه بزرگ دانسته و به خانواده او و تمام مردم افغانستان تسلیت عرض کرده است.

در اعلامیه ریاست جمهوری که به این مناسبت منتشر گردیده آمده است که مارشال فهیم به علت مریضی فوت کرده اما در مورد مریضی، وقت و جای دقیق وفات او چیزی گفته نشده است.

در این حال تلویزیون ملی افغانستان خبر داده است که مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور کرزی به علت سکته قلبی درگذشته است.

رییس جمهور حامد کرزی مارشال فهیم را شخص مجاهد و وطندوست خوانده و به علت درگذشت او سه روز را عزای ملی اعلام کرده و بیرق افغانستان در این مدت نیز نیمه برافراشته خواهد بود.

پیش از این گفته شده بود که مارشال فهیم معاون اول رییس جمهور کرزی از مریضی شکر رنج می برد و چندین بار برای تداوی، بیرون از کشور نیز سفر های را انجام داده بود.

سال گذشته نیز زمانیکه محمد قسیم فهیم برای تداوی مریضی اش به جرمنی رفته بود یکبار آوازه مرگ او پخش شد اما بزودی خود او از طریق تلیفون با تلویزیون ملی مصاحبهء را انجام داد و از صحت اش اطمینان داد.

محمد قسیم فهیم فرزند عبدالمتین در سال 1957 میلادی در ولایت پنجشیر چشم به جهان گشود، او از یاران نزدیک احمد شاه مسعود بود و بر ضد  تجاوز اتحاد شوروی بر افغانستان در جهاد نیز سهم داشت.

محمد قسیم فهیم که دومین مارشال افغانستان بود در سال 1977 میلادی از دارالعلوم عربی کابل سند فراغت به دست آورده بود.

مارشال فهیم بعد پیروزی مجاهدین در سال 1992 میلادی به حیث رییس امنیت ملی افغانستان اجرای وظیفه کرد و پس از کشته شدن احمد شاه مسعود، قومانده جبهه شمال شرق افغانستان را نیز بر ضد طالبان بر عهده داشت.

او در سال 2001 میلادی بعد از سرنگونی رژیم طالبان رتبه مارشالی گرفت و به حیث وزیر دفاع افغانستان توظیف گردید.

محمد قسیم فهیم در سال 2009 میلادی در دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به حیث معاون اول رییس جمهور کرزی تعیین شد و تا حالا در همین سمت ایفای وظیفه می کرد.

مطالب مرتبط