برای اولین بار در تاریخ اروپا یک مسلمان شاروال لندن شد

صادق امان خان نامزد مسلمان و پاکستانی تبار حزب کارگر برای تصدی سمت شاروال شهر لندنکه متهم به همکاری با داعش بود، باکسب ۴۴ درصد آراء به پیروزی رسید تا به نخستین شاروال مسلمان پایتخت یک کشور غربی در طول تاریخ تبدیل شود.

صادق امان خان ۴۶ ساله اصلیت پاکستانی ومسلمان شاروال لندن شد
صادق امان خان ۴۶ ساله اصلیت پاکستانی ومسلمان شاروال لندن شد

به گزارش افق به نقل از روسیه امروز ٬صادق خان ۴۶ ساله بر اساس نتایج انتخابات شاروالی ها و شوراهای محلی در انکلستان این وکیل مسلمان که در انتخابات شاروالی لندن نامزد حزب کارگر، بزرگ ترین حزب اپوزسیون بریتانیا بوده، در این انتخابات موفق شد زک گولداسمیت، ۴۱ ساله نامزد حزب حاکم محافظه کار را شکست دهد تا جانشین بوریس جانسون شاروال پیشین و محافظه کار لندن شود.

صادق خان كه اصلیتی پاكستانی دارد و پدر وی موتروان و مادرش خیاط است، اولین مسلمانی است كه اداره پایتخت یكی از بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان را بر عهده می‌گیرد.
صادق خان پیش از شروع انتخابات شاروالی لندن از سوی رقیب اصلی‌اش’ زاك گلدسمیت’، نامزد محافظه‌كاران و حتی دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس متهم شده بود كه با افراط‌گرایان تروریست و گروه تروریستی داعش ارتباط داشته است.
زاك گلدسمیت ۴۱ساله، كه فرزند یك میلیارد فرانسوی انگلیسی است، از حمایت دیوید كامرون نخست‌وزیر انگلیس و بوریس جانسون، شهردار فعلی لندن و از مدافعان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بهره‌مند بود.
با اعلام نتیجه انتخابات شاروالی لندن، بوریس جانسون، شاروال جنجالی لندن و از اعضای شناخته‌شده حزب محافظه‌كار پس از هشت سال با تالار شهر خداحافظی می‌كند.
با پیروزی صادق خان، بار دیگر حزب كارگر در رأس امور پایتخت انگلستان كه جایگاه حساسی در سپهر سیاسی و اجتماعی این كشور بازی می‌كند، قرار خواهد گرفت.
در انتخابات ‘پنجشنبه بزرگ ‘ علاوه بر انتخاب اعضای ۱۲۴شورای محلی، شماری از شاروالان و نیز ۴۰ تن از كمیسرهای پلیس در مناطق مختلف این كشور و همچنین اعضای مجلس‌های محلی اسكاتلند، ولز و ایرلندشمالی انتخاب می‌شوند.
آخرین نتایج انتخابات’ پنجشنبه بزرگ’ انگلیس، كه روز جمعه منتشر شد، نشانگر ادامه پیشتازی حزب كارگر در انتخابات شوراهای محلی در این كشور است.
در انگلستان، درمجموع ۲ هزار و ۷۴۷ كرسی شورای محلی ازجمله شوراهای مناطق و متروپلیتن ها وجود دارد كه نامزدهای احزاب سیاسی به‌ویژه احزاب كارگر و محافظه‌كار رقابت شدیدی برای به دست آوردن آنها دارند.
دیوید كامرون نخست وزیر و رهبر حزب محافظه كار روز جمعه در سخنانی با اشاره به نتایج اولیه انتخابات ‘پنجشنبه بزرگ ‘ مدعی شده بود كه حزب كارگر به طور كامل ارتباط خود با مردمی را كه سخت كار و تلاش می كنند و قرار بوده نماینده آنها باشد، از دست داده است.
انتظار می رود كه نتایج اولیه انتخابات ‘پنجشنبه بزرگ ‘ كه برای احزاب سیاسی انگلستان با توجه به انتخابات عمومی سال ۲۰۲۰ میلادی بسیار مهم ارزیابی می شود.

مطالب مرتبط