حکومت افغانستان بدون نیروهای بین المللی با خطر روبرو خواهد شد

به گزراش افق به نقل از رادیو ازادی در سه روز گذشته، مقام های امریکایی چندین بار از وضعیت امنیتی افغانستان در آینده ابراز نگرانی کرده اند.

نخست سفیر ایالات متحده در کابل، سپس لوی درستیز و حالا قوماندان  مرکزی امریکا. هر سه مقام در اظهارات شان روی امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن تاکید کرده اند.

جنرال لوئید آستن در سخنرانی به اعضای کمیته خدمات نظامی مجلس نماینده گان ایالات متحده گفت: اگر از نیرو های امریکایی و ناتو خواسته شود تا افغانستان را بدون امضای توافقنامه امنیتی تا پایان سال 2014 ترک کنند، ادامه حیات سیاسی حکومت افغانستان در دراز مدت شاید با خطر بزرگ روبرو شود.

او افزود که اگر واشنگتن و کابل به این توافقنامه دست نیابند، امریکا راه های بدیل را بخاطر ادامه همکاری های امنیتی با افغانستان بررسی خواهد کرد.

جنرال آستن همچنان گفت که عملیات ها در افغانستان هنوز در اولویت کار آنها قرار دارد تا اطمینان حاصل شود که دستاورد ها در طویل ترین جنگ امریکا، از بین نمی رود.

به گفته او، ایالات متحده و شریک هایش، در افغانستان قربانی دادند و پول و منابع زیادی را مصرف کردند تا امنیت و ثبات در آنکشور برقرار شود.

این مقام نظامی امریکا تاکید کرد که با گذشت هر روز واشنگتن می خواهد تا تمامی دستاورد های افغانستان مصون بماند.

لویید آستن افزود که حدود 344 هزار نظامی افغان در حال حاضر، رهبری تقریباً همه عملیات ها در کشور شانرا به عهده دارند.

به گفته جنرال آستن، آینده افغانستان به دست افغان هاست و انتخابات ماه آینده یک مرحله خیلی مهم برای مردم این کشور خواهد بود.

او افزود که اگر رهبری افغانستان تصامیم درست را به خاطر پیشرفت ها با امریکا انجام ندهد، فرصت های که به دست آمده اند، به آسانی برباد شده میتوانند.

پیش از این لوی درستیز اردوی امریکا گفته بود که افغانستان پس از انتخابات شانزدهم ماه حمل شاهد دوره بی ثباتی بزرگتر خواهد بود.

جنرال مارتین دیمپسی همچنان گفت که وزارت دفاع امریکا چندین گزینه را در مورد تعداد نیرو های این کشور پس از سال 2014 میلادی در افغانستان در نظر گرفته است که از صفر تا ده هزار عسکر را در بر می گیرد.

سفیر امریکا در کابل هم به روز چهارشنبه گفت که تاخیر در امضای توافقنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن، برای آنها مشکل ساز شده است.

جیمز کننگهم گفت که شاید جانشین حامد کرزی این توافقنامه را امضا کند.

برای امضای این سند، رئیس جمهور کرزی شرط های را مطرح کرده که ظاهراً توقف تلاشی خانه های افغان ها و آغاز عملی گفتگو های صلح با طالبان است.

حامد کرزی این را هم گفته که رئیس جمهور آینده افغانستان میتواند این سند را امضا کند.

اما ایالات متحده از این ناحیه به نحوی نگرانی دارد و می گوید که تاخیر در امضای این سند، پلان های آنها را برای حضور نیرو های احتمالی در آینده، با مشکلات زیاد روبرو می سازد.

مطالب مرتبط