کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو روز به مسکو مهلت دادند تا نیروهای نظامی خود را به پایگاه های نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند.

به گزارش  افق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی روزنامه تلگراف، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی خود بعد از این نشست فوری ˈنقض حاکمیت و وحدت ارضی اوکراین را به دلیل اقدامات پرخاشگرانه نیروهای مسلح روسیه محکومˈ و در صورت پایان نیافتن این روند مسکو را با اعمال تحریم تهدید کردند.

اتحادیه اروپا از روسیه خواست تا روز پنجشنبه 6 مارچ نیروهای مسلح خود را به پایگاه های نظامی اش در شبه جزیره کریمه باز گرداند.

همچنین براساس این بیانیه، اتحادیه اروپا و آن دسته از کشورهای این اتحادیه که عضو گروه هشت هستند، تصمیم گرفته اند در نشست های مقدماتی نشست سران گروه هشت در ˈسوچیˈ روسیه شرکت نکنند.

این بیانیه می افزاید: در صورتی که روسیه گام هایی را برای تنش زدایی بر ندارد، در مورد روابط دوجانبه روسیه و اتحادیه اروپا همچنین اقدامات هدفمند بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزودند: در صورتی که نیروهای نظامی روسیه به پایگاه های این کشور در شبه جزیره کریمه باز نگردند، در نشست فوری سران اتحادیه اروپا که قرار است صبح پنجشنبه برگزار شود، مذاکرات در مورد تسهیل صدور ویزا برای اتباع روسیه تعلیق شده و در مورد تحریم های احتمالی علیه روسیه از جمله تحریم تسلیحاتی و توقیف اموال رایزنی می شود.

ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار و گفت و گو با ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه در مادرید امروز (سه شنبه) ضرب الاجل چهل و هشت ساعته اتحادیه اروپا را به اطلاع مقامات مسکو می رساند.

بر اساس این گزارش، در نشست فوری و پر از تنش وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل برگزار شد، وزرای امور خارجه کشورهای اروپای شرقی به رهبری وزیر خارجه لهستان و لتونی خواستار واکنش شدید اتحادیه اروپا علیه روسیه شدند.

لهستان همچنین شامگاه دوشنبه خواستار برگزاری نشست فوق العاده و فوری نمایندگان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در روز سه شنبه شد.

لهستان اعلام کرده است بر اساس یکی از بندهای توافق کشورهای عضو ناتو کشورهای عضو می توانند در زمانی که وحدت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت آنها تهدید شده باشد؛ درخواست برگزاری جلسه رایزنی را بدهند.

از طرف دیگر اختلاف نظرهای اعضای اتحادیه اروپا بر سر روسیه روز گذشته زمانی مشخص شد که آلمان بیانیه اتحادیه اروپا با قید کلمه ˈتهاجمˈ نیروهای روسیه به شبه جزیره کریمه را نپذیرفت. همچنین تصمیم برای شرکت در نکردن در نشست های مقدماتی گروه هشت را به برگزاری نشست فوری سران اتحادیه اروپا در پنجشنبه موکول کرد.

مطالب مرتبط