شورای امنیت: مشاور شورای امنیت برای فشار بر پاکستان به چین سفر کرده

مسوولان در شورای امنیت ملی افغانستان می گویند که حنیف اتمر در سفر به چین می خواهد تا با استفاده از نفوذ چین بالای پاکستان، اسلام آباد را وادار به کشاندن طالبان روی میز مذاکره کند.

به گفته این مقامات آقای اتمر در سفر به چین با وزیر خارجه و رییس امنیت این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.

اتمر
چین از کشورهای قدرت مندی است که در گروه نشست چهارجانبه تعیین نقشه راه صلح در افغانستان در کنار امریکا و پاکستان حضور دارد.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی به سلام‌وطندار گفته است که آقای اتمر در این سفر خواهان همکاری‌های نظامی از این کشور می‌شود و از آن می‌خواهد تا به عنوان قدرتی منطقه‌ ای، نقشی پررنگ تر در تأمین صلح و ثبات افغانستان داشته باشد.

چین از کشورهای قدرت مندی است که در گروه نشست چهارجانبه تعیین نقشه راه صلح در افغانستان در کنار امریکا و پاکستان حضور دارد.

این کشور یکی از حامیان اصلی مالی پاکستان نیز به شمار می رود.

بیشتر از دو ماه پیش گروه هماهنگی چهارجانبۀ صلح روی نقشۀ راهی که مراحل و گام‌های روند صلح افغانستان را مشخص می‌سازد، به توافق رسیدند. اما این نشست‌ها با حضور نمایندگان چین و آمریکا ظاهراً نتایج مثبتی را به همراه نداشته و حکومت پاکستان که مسؤولیت حاضرکردن طالبان روی میز مذاکره با دولت افغانستان را داشت، به تعهداتش عمل نکرده است.

هم‌زمان با سفر آقای اتمر به پکن، روزنامه اکسپرس تریبون پاکستان به نقل از یک مقام بلندپایۀ این کشور نوشته است که در صورت عدم اشتراک طالبان در گفت‌وگوهای صلح، این گروه با عواقب ناگواری روبه‌رو خواهد شد.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که طالبان 24 حمل/فروردین 1395 با نشر اعلامیه‌یی از آغاز حملات بهاری‌شان زیر نام «عملیات عمری» خبر دادند.

مطالب مرتبط