اوباما حمله نظامی به لیبیا را بزرگترین اشتباه سیاسی‌اش خواند

بارک او باما رییس جمهور ایالات متحده از وضعیت لیبیا ابراز نگرانی کرده و در یک مصاحبه خود سقوط حکومت معمر قذافی و نبود برنامه پس از این حکومت را بزرگترین خطای سیاسی در دوره ریاست جمهوری خویش خوانده است.

5693-18081

صدای امریکا به نقل از خبرگزاری فاکس نوشته است که او باما در مصاحبه خویش به این خبرگزاری گفته است:«کوتاهی در برنامه‌ریزی لازم برای اداره لیبیا پس از حملۀ ناتو در سال ۲۰۱۱ و سقوط معمر القذافی، دیکتاتور پیشین لیبیا، شاید بزرگترین خطای سیاست خارجی او باشد».

همچنان آقای او باما در گفتگوی دیگرش با مجله اتلانتیک، از فرانسه و بریتانیا انتقاد کرده و گفته است که سارکوزی رییس جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در شروع حمله نظامی به لیبیا سراسیمه شده بودند.

درسال 2011 امریکا و هم پیمانانش برای سقوط حکومت قذافی در لیبیا، حمله نظامی کردند و در نتیجه حکومت قذافی سرنگون و خودش کشته شد. حکومت جدید توسط مخالفانش در جنوب این کشور تشکیل شد.

پس از آن تاکنون جنگ‌های داخلی شدید در لیبیا جریان دارد و اکنون طرابلیس پایتخت این کشور در تصرف مخالفان می‌باشد.

فرمانده ناتو در این کشور گفته است که پس از سقوط حکومت قذافی داعش در این کشور رد پای باز کرده و اکنون این گروه در لیبیا در حدود 6000 نفر نیرو دارد.

اعتراف او باما از اشتباهات در حمله نظامی به لیبیا درحالی بیان شده است که قرار است او هفته آینده، برای دیدار با هم‌پیمانان سیاسی خویش در خاورمیانه برود و اوضاع را در سوریه و عراق بررسی کند.

جاش ارنست سخنگوی قصر سفید گفته است که او باما از اشتباهات حمله نظامی به لیبیا آموخته است و می‌خواهد با هم‌پیمان‌هایش در خاورمیانه، پیرامون وضعیت در سوریه و عراق گفتگو نماید.

مطالب مرتبط