حلقه داوودزی: امریکا از حمایت فراقانونی در امور افغانستان پرهیز کند

حلقه سیاسی داوودزی وزیرداخله پیشین کشور، با نشر اعلامیه‌ای ضمن تقدیر و یادآوری حمایت‌های امریکا و جامعه بین المللی از روند حکومتداری در افغانستان از امریکا خواهش کرده که از حمایت فراقانونی در امور افغانستان خوداری کند.

n00041223-b

در بیانیه‌ای که از سوی این حلقه به نشر رسیده در آن از نقش و کمک‌های جامعه جهانی و بخصوص ایالات متحده امریکا در جریان پانزده سال گذشته تقدیر شده و گفته شده است که در این مدت امریکا و جامعه جهانی از روند قانونی در امور افغانستان حمایت کرده است. در متن این اعلامیه آمده است: « به باور ما، کشورهای دوست و متحد افغانستان و در رأس ایالات متحده امریکا، همانطور که در جریان پانزده سال گذشته، از روند قانون مداری و تحکیم قانون در افغانستان حمایت کرده اند، امروزه نیز مردم افغانستان از ایالات متحده امریکا می‌خواهند تا از روندهای قانونی و قانون مدارانه در راستای رسیدن به یک جامعه مطلوب حمایت نموده و از حمایت‌های فراقانونی خود داری کنند».

این بیانیه حلقه سیاسی داوودزی اشاره به گفته‌های جان کری وزیر خارجه امریکا است که دو روز پیش برای شرکت در نشست ارزیابی پیمان‌ استراتژیک میان امریکا و افغانستان به کابل آمده بود. اما او با سران حکومت وحدت نیز دیدار کرد و در یک کنفرانس خبری مشترک با اشرف غنی گفته بود که در متن موافقت نامه حکومت وحدت ملی عمر حکومت وحدت ملی برای دو سال و کمتر از آن قید نشده و عمر این حکومت پنج سال یا یک دوره ریاست جمهوری افغانستان است.

این گفته‌های آقای جان کری از طرف حلقات مختلف منتقد نظام مورد انتقاد قرار گرفت و مجلس سنا نیز از  این گفته‌های وزیرخارجه را در خالت در امور افغانستان تلقی کرد.

اما عبدالله رییس اجراییه حکومت دیروز در شورای وزیران در پاسخ به این انتقادها گفت برای او شگفت بر انگیز است که بعضی از منتقدان حکومت وحدت ملی موافقت نامه حکومت وحدت ملی را درست نخوانده اند.

مطالب مرتبط