باراک اوباما به وزارت دفاع این کشور دستور داد پلان خارج ساختن همهء عساکر امریکایی تا پایان سال جاری از افغانستان را تهیه کند.

به گزارش افق به نقل از رادیو آزادی  قصر سفید می گوید که رییس جمهور باراک اوباما در صحبت تلیفونی شب گذشته به رییس جمهور کرزی گفته که او به وزارت دفاع دستور داده تا پلان خارج شدن همهء عساکر امریکایی از افغانستان را مهیا سازد.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا به وزارت دفاع این کشور دستور داده که پلان خارج ساختن همهء عساکر امریکایی تا پایان سال جاری از افغانستان را تهیه کند.

قصر سفید می گوید، این دستور بخاطر داده شده که رییس جمهور کرزی به نظر نمی رسد که توافقنامهء امنیتی با واشنگتن را امضا کند.

این توافقنامه زمینه باقی ماندن عساکر امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان را مهیا می سازد.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید در این باره گفت:

« رییس جمهور به وزارت دفاع دستور داده که آمادگی بگیرد تا هیچ عسکر امریکایی پس از سال 2014 در افغانستان باقی نماند. ولی ما این احتمال را نیز در نظر داریم که در صورت امضای توافقنامهء دو جانبه امنیتی یا امضای آن بعداً در سال جاری، به حضور نظامی محدود خود در این کشور ادامه دهیم.»

اعلامیه قصر سفید می افزاید که رییس جمهور امریکا یقین دارد که رییس جمهور کرزی امضای این توافقنامه را به جانشین خود که در نتیجهء انتخابات ماه حمل آینده مشخص خواهد شد، واگذار می کند.

قصر سفید می گوید واشنگتن آرزو داشت که این توافقنامه تا اواخر سال گذشته امضا شود، ولی با ادامهء تاخیر آن، اهداف و گزینه های امریکا محدود تر می شود.

رؤسای جمهور افغانستان و امریکا در بارهء انتخابات آینده در افغانستان نیز با هم صحبت کرده اند.

رییس جمهور امریکا بر انتخابات شفاف و قابل اعتبار تاکید کرده گفته است که واشنگتن از کدام کاندید مشخص حمایت نمی کند و انتخاب رهبر آینده افغانستان به دست خود افغان ها می باشد.

او گفته است، عساکر امریکایی در تامین امنیت انتخابات همکاری خواهند کرد.

34 هزار عسکر امریکایی در حال حاضر در افغانستان می باشند.

در صورتیکه توافقنامهء امنیتی امضا شود، امریکا در نظر دارد که شماری محدود از عساکر خود را پس از سال 2014 برای آموزش و مشوره دهی به نیرو های افغانستان و مبارزه علیه تروریزم در این کشور نگهدارد.

چک هیگل وزیر دفاع امریکا با در نظر داشت اینکه رییس جمهور کرزی  حاضر نیست که توافقنامهء امنیتی با واشنگتن را امضا کند، دستور رییس جمهور اوباما برای آمادگی جهت خارج ساختن همه عساکر از افغانستان را یک اقدام معقول دانسته است.

ولی او گفته است که وزارت دفاع در عین حال به پلان گذاری خود برای ماموریت احتمالی پس از سال 2014 در افغانستان نیز ادامه می دهد.

در این میان جنرال مارتین دمپسی لوی درستیز اردوی امریکا که قرار است روز پنجشنبه روانهء افغانستان شود گفته است او ادامهء حضور عساکر امریکا در افغانستان را ترجیح می دهد چون خطر شبکه القاعده از بین نرفته  است.

اگر توافقنامهء امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا نشود مسدود ساختن پایگاه های بزرگ چون بگرام و قندهار در افغانستان بزرگ ترین چالش در برابر امریکا خواهد بود.

مسدود ساختن این پایگاه ها ده ما طول خواهد کشید ولی مقامات نظامی گفته اند که در صورت ضرورت می توانند این کار را در مدت کوتاه تر ولی به هزینه گزاف انجام دهند.

مطالب مرتبط