در سال گذشته 434 تن از قاچاق بران بزرگ مواد مخدر بازداشت شده اند

معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله، از بازداشت 434 نفر چاق‌چی مواد مخدر در سال گذشته خبر داده است.

n00031278-b

باز محمد احمدی معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله امروز در یک کنفرانس خبری گفت« قاچاق مواد مخدر در افغانستان زیر نظر گروه‌های تروریستی انجام می‌شود» .

وی از تلاش پولیس مبارزه با مواد مخدر ستایش کرد و یاد آور شد که در سال جاری  دست آورد های بیشتری در این زمینه خواهند داشت .

آقای احمدی گفت در سال گذشته نزدیک به سه هزار عملیات علیه قاچاق مواد مخدر راه‌اندازی شده که شامل 398 عملیات بزرگ، 95 متوسط و بیش از 2420  عملیات کوچک می‌باشد.

به گفته او در این عملیات‌ ها در حدود 2906 قاچاقبر بازداشت شده اند که 434  نفر آن مافیای بزرگ، 107 متوسط و 2365 تن آنان قاچاق‌چیان کوچک بوده‌ اند که در میان این قاچاقبران 10 تن از مافیاهای بزرگ که در لیست سیاه بین المللی بوده اند نیز شامل هستند که از جمله آنها می‌توان حاجی وطن و جاجی آغا باشندۀ ولایت ننگرهار را نام برد که در همین اواخر دستگیر شده اند .

به گفته معین مبارزه با مواد مخدر؛ در سال گذشته 311 تُن مواد مخدر به دست آمده که شامل حدود 25 ُتن تریاک، بیش از شش تُن هیرویین، 32 تن مواد ساخت هیرویین، و مقدار زیادی مشروبات الکلی می‌باشد.

احمدی گفت که 14 کارخانه بزرگ تولید مواد مخدر هم کشف و تخریب شده است .

وی گفت: در این مدت 35 تن  از افراد مسوول دولتی  نیز در پیوند به قاچاق مواد مخدر بازداشت شده‌ اند که شامل 21 پولیس و 14 عضو ارتش می‌باشد.

در جریان سال گذشته؛ 10 هزار و22 هکتار زمین کشت کوکنار نیز تخریب شده است.

بر اساس گزارش سالانه این معنیت در جریان عملیات های سال گذشته 28 نفر از نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر نیز کشته شده و 43 تن‌ دیگر زخمی گردیده‌ اند.

آقای احمدی همچنین خاطر نشان کرد که  قاچاق مواد مخدر  غیر مستقیم زیر کنترل تروریستان و باندهای بزرگ مافیایی است و حکومت تلاش دارد تا در سال جاری مبارزه علیه این تروریستان در اولویت کاری خویش قرار دهد .

این در حالی‌ست که افغانستان هنوز در بین کشور های جهان ردۀ نخست را از لحاظ کشت، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر به خود اختصاص داده و میلیون‌ها تن در کشور نیز به گونه‌های مختلف به این مواد معتاد هستند.

مطالب مرتبط