موافقتنامه سرمایه گذاری پایپ لاین تاپی در عشق آباد به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر امضا شد

در بیست و چهارمین اجلاس کمیته رهبری تاپی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان، موافقتنامه سرمایه گذاری میان سهامداران کمپنی تاپی پایپ لاین لمیتد، طی محفلی در حضورداشت وزیر امور خارجه ترکمنستان، وزرای پترولیم کشورهای ترکمنستان، پاکستان، هند، معین وزارت معادن و پترولیم افغانستان و مسؤولین ارشد بانک توسعه آسیایی امضاء شد.tapi-pipeline-venture-agreement-was-signed-in-ashqabat-main

به گزارش افق به نقل از خبرنامه وزارت امور خارجه کشور٬این موافقتنامه که به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی است، منحیث بودجه اولیه برای مطالعات تخنیکی، اجتماعی و محیط زیستی، سروی مسیر پایپلاین، و مدیریت مسائل مالی و تدارکاتی قبل از آغاز اعمار پایپلاین اختصاص داده شده است.

کمپنی تاپی پایپلاین لمیتد مسؤولیت تکمیل مراحل ابتدایی، اعمار و فعال سازی پروژه را به عهده دارد. این کمپنی پس امضای موافقتنامه سرمایه گذاری، تا دو ماه آینده در شهر دوبی امارات متحده عربی به فعالیت خود آغاز خواهد کرد.

پایپلاین تاپی سالانه ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را به مدت ۳۰ سال از ترکمنستان به صوب پاکستان و هند از مسیر افغانستان انتقال خواهد داد. کشور هند بیشتر از پنجاه فیصد گاز متذکره را خریداری مینماید.

پایپلاین گاز تاپی از اولویت های منطقه و در ضمن از پروژه های عمده افغانستان میباشد. این پایپلاین از مسیر پنج ولایت افغانستان که در حدود بیشتر از ۷۰۰ کیلومتر است، خواهد گذشت. حکومت افغانستان برنامه های مشخصی را در سال ۱۳۹۵ برای آغاز کار این پروژه در خاک افغانستان به همکاری کمپنی تاپی لمیتد روی دست گرفته است.  قرار است اعمار این پروژه در جریان سه سال تکمیل گردد.

مطالب مرتبط