حکمتیار در پی به دست آوردن مصئونیت قضایی در افغانستان است

گلبدین حکمتیار رهبر فراری حزب اسلامی افغانستان در تازه ترین موضع گیری از شرط اصلی اش که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است گذشته است.

یکی از اعضای هیات مذاکره کننده حزب اسلامی که بیش از یک هفته است در کابل به سر می برد، گفته است که آقای حکمتیار به دنبال مصوونیت قضایی خویش است.

اعضای مذاکره آقای حکمتیار می گویند برای رهبری حزب اسلامی، خروج نیروهای خارجی مهم نیست اما باید برایش مصئونیت قضایی داده شود و با پذیرش آن حاضر است با دولت کنار بیاید و دست از جنگ بردارد.
اعضای مذاکره آقای حکمتیار می گویند برای رهبری حزب اسلامی، خروج نیروهای خارجی مهم نیست اما باید برایش مصئونیت قضایی داده شود و با پذیرش آن حاضر است با دولت کنار بیاید و دست از جنگ بردارد.

به گزارش هارون نجفی زاده خبرنگار بی بی سی امین کریم یکی  از اعضای هیات حزب اسلامی حکمتیار درحال مذاکره و گفتگو با مقام‌های حکومت و شورای عالی صلح می‌باشد و اکنون در کابل به سر می برند.

این نماینده آقای گلبدین حکمتیار گفته است رهبری حزب اسلامی خروج نیروهای خارجی را دیگر به عنوان پیش شرط کنار آمدنش مطرح نمی‌کند و نیز در پی سهم گیری در قدرت نیست و می‌خواهد با دولت کنار بیاید.

آقای کریم گفته است برای آقای حکمتیار مهم‌ترین موضوع این است که برای او و اعضای حزب اسلامی مصئونیت قضایی داده شود و نام این حزب از فهرست تحریم‌های سازمان ملل پاک شود.

این درحالی است که گفته می‌شود هنوز اشرف غنی و شماری از رهبران جهادی که در قدرت نقش دارند نسبت به این خواست آقای حکمتیار موافقت نشان نداده اند و اما گفتگوها میان هیات مذاکره کننده حزب اسلامی و مقام‌های حکومت جریان دارد.

رهبر حزب اسلامی درحالی می‌خواهد با گرفتن مصئونیت قضایی در داخل کشور بیاید و از مخالفت با دولت دست بردارد که مخالفانش از او انتقاد دارند و می گویند او در جنگ‌های داخلی در دهه هفتاد خورشیدی و کشتار مخالفانش دست داشته و در جریان پانزده سال گذشته در کنار گروه طالبان علیه دولت جنگیده است و افراد این حزب در فعالیت‌های تروریستی نفش داشته اند.

بعضی از کارشناسان می‌گویند حزب اسلامی به خاطری بدون پیش‌شرط خواسته است که با دولت کنار بیاید که این حزب فروپاشیده و این آخرین تلاش آقای حکمتیار است که خود را از گمنامی نجات دهد.

اما مخالفان آقای حکمتیار آمدن این چهره جهادی را در کنار دولت زنگ خطر می‌دانند و می‌گویند اگر رهبر حزب اسلامی در داخل کشور بیاید و زمینه فعالیت برایش مساعد شود به سادگی می‌‎تواند نفوذ خویش را در میان پیروانش بیشتر کند.

مطالب مرتبط