وزیر خارجه چین:مااز صلح وتامین امنیت در افغانستان حمایت می کنیم چرا که امنیت افغانستان تاثیر مستقیم در امنیت چین دارد،

به گزارش افق در دیدار امروز شنبه 22 فبروری 2014  وزیر امور خارجه چین با وزیر خارجه افغاسنتان در کابل  وزیر خارجه چین گفت : ما از صلح افغانستان و تامین امنیت در این کشور حمایت می کنیم چرا که امنیت افغانستان با امنیت چین که در همسایگی ما قرار دارد تاثیر مستقیم دارد.

به گزارش افق، ˈوانگ ییˈ روز شنبه در نشست خبری در مقر وزارت خارجه افغانستان در گفت و گو با خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: افغانستان برای چین از اینکه درهمسایگی اش قرار دارد از اهمیت ویژه برخوردار است و از این رو امنیت این کشور نیز برای ما مهم است.

وی تاکید کرد که افغانستان از تمدن با عظمت برخوردار بوده و در آینده نیز ما طرفدار افغانستان واحد و با ثبات هستیم که همه افغان از گروههای مختلف در آن حضور داشته باشند.

وی اظهار داشت که تنها با توسعه اقتصادی، امنیت و رفاه در این کشور برقرار می شود و چین در این راستا مصمم است که با افغانستان همکاری کند.

وی گفت: همکاری چین، براساس حسن همجواری است و پکن هیچ گونه غرض سیاسی در آن ندارد.

وانگ یی امضا یا عدم امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را فاقد اهمیت دانست و گفت: ما به تصمیم افغانستان ارج می گذاریم و امیدوار هستیم که روابط افغانستان و آمریکا باعث تقویت صلح ثبات در این کشور شود.

وزیر خارجه چین همچنین از ادامه آموزش نیروهای پلیس و تجهیز آنان خبر داد و گفت: آماده آموزش نیروهای پلیس و تجهیز آنان هستیم و کمکهای ما در بخشهای دیگر نیز افزایش خواهد یافت.

ˈضرار احمد عثمانیˈ وزیر خارجه افغانستان نیز در این نشست، از چین واحد اعلام حمایت کرد و گفت: موضع دولت چین در قبال تبت، تایوان و سین کیانگ حمایت می کند.

وی افزود: دو کشور در بخش تبادل اطلاعات نیز همکاریهای خود را افزایش خواهند داد و در مبارزه با تروریسم بیشتر همکاری خواهند کرد.

عثمانی ضمن قدردانی از امتیازات چین در بخش تعرفه گمرکات گفت:به سفارت افغانستان در چین دستور داده شد که با بازرگانان چین که خواهان سرمایه گذاری در این کشور هستند، همکاری داشته باشد.

معاونان وزارت خارجه چین و افغانستان با حضور وزرا خارجه دو کشور توافقنامه همکاری کشاورزی را امضا کردند.

مطالب مرتبط