کابینه در ج قومیت و ملیت را در شناسنامه‌های برقی گنجاند

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نمایندگان خبرداده است که در جلسه  تقینی کابینه، قانون ثبت واحوال و نفوس تعدیل شده، ملیت و قومیت در شناسنامه‌های برقی اضافه شده است.

141202115535_afghan_e-id_640x360_bbc_nocredit

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفته است « اختلاف نظر و اعتراض‌های موجود بر سر برخی از مواد این قانون، یکی از موانع اساسی در برابر فرایند تطبیق قانون و توزیع تذکره الکترونیکی بوده و حکومت با توجه به اهمیت موضوع، با گروه‌های مختلف اجتماعی، مدنی و سیاسی برای حل مشکل و تطبیق قانون مشورت کرده است».

معاون دوم ریاست جمهوری گفته است تعدیل ماده ششم قانون ثبت و احوال و نفوس که در آن گفته شده است هویت قومی و ملیت شهروندان در شناسنامه‌های برقی درج شود به زودی برای تایید به شورای ملی پیشنهاد می‌شود.

مجلس نمایندگان درماه جوزای 1394 قانون ثبت احوال و نفوس کشور را تصویب کرد که در آن کاربرد هویت قومی شهروندان و ملیت قید نشده بود.

درج نشدن قومیت و ملیت در شناس نامه‌های برقی، باعث اعتراض‌های گسترده در کشور شد و چندین تظاهرات در پیوند به درج نشدن و شدن کلمه «افغان» در شناسنامه‌های برقی در کابل و شماری از ولایت‌های کشور برگزار شد.

شهروندان قوم پشتون درج نشدن کلمه «افغان» را به عنوان معرف ملیت شهروندان انکار هویت ملی تلقی می‌نمایند و شهروندان قوم‌های غیرپشتون نسبت به آن اعتراض دارند و باور دارند که کلمه « افغان» هویت قوم خاص است و نباید به اقوام دیگر تحمیل شود. این اختلاف نظر باعث شد که روند توزیع تذکره‌های‌برقی به مشکل مواجه شود.

به گفته معاون دوم ریاست جمهوری بعد از تصویب طرح تعدیل در قانون ثبت و احوال و نفوس از سوی شورای ملی، روند توزیع تذکره‌های برقی شروع می‌شود.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و وزارت امور داخله اعلام کرده اند که برای توزیع تذکره‌های برقی آمادگی دارند.

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. مردم جهان درسدد حذف مرزهای جغرافیایی ونژادی ولی مردم ما گرچه مسلمان دنبال مرزبندی های قومی ولسانی بااین کارازمدنیت جهان دورمیشویم هیچ دین وایین وهدف پیامبرخویش رازیرپا میگذاریم