دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی :برای بدترین حالت بعد از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان آماده ایم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: انتظار تاخت و تاز در مقیاس بزرگ از سوی گروههای تروریستی به قلمرو این سازمان پس از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان را نداریم ، اما خود را برای بدترین حالت جهت مقابله با حملات تروریستی و خشونت های احتمالی آماده کرده ایم.

به گزارش افق نیکلای باردیوژاˈ جمعه در تاجیکستان افزود: در حال برداشتن گام های محکمی برای اطمینان از حصول امنیت کشورهای عضو این سازمان هستیم و کار آماده سازی را با تقویت مرزهای تاجیکستان به عنوان مرزهای جنوبی این سازمان آغاز کرده ایم.

وی گفت: ما درک می کنیم تاجیکستان که مرزهای طولانی با افغانستان دارد ، نیاز به کمک جدی در این مورد خواهد داشت.

باردیوژا تصریح کرد: گروه ˈ طالبان ˈ و افراط گرایان پس از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان احتمال دارد با شکستن مرزها برای ورود به تاجیکستان و ناامن ساختن منطقه تلاش کنند.

وی گفت: همچنین خطر ورود قاچاقچیان مواد مخدر و گرووهای افراطی از طریق مرز تاجیکستان وجود دارد از این رو این موارد به طور طبیعی مرز تاجیکستان را دچار ناامنی می کند.

باردیوژا تصریح کرد: این موارد کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی را با چالش های امنیتی مواجه خواهد کرد و این مسئله جدی ما را متعهد می کند که در این مورد با ایجاد زیرساخت های لازم مرزی و کمک به تاجیکستان به آمادگی لازم برسیم.

وی گفت: امیدواریم که نظم و ثبات در افغانستان حاکم، انتخابات این کشور به شیوه ای طبیعی برگزار و دولت جدید انتخاب شود چون این رئیس جمهور جدید خواهد بود که ثبات را در افغانستان تضمین خواهد کرد.

دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت که در دیدار با امام علی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در ارتباط با موضوع چالش های امنیتی پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان چند تصمیم سازمانی بررسی و اتخاذ شد.

کارشناسان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی پیش بینی می کنند که با خروج نیروهای (آیساف) ISAF در افغانستان ، وضعیت منطقه بدتر شود.

سازمان پیمان امنیت جمعی در نشست امسال خود در شهر ˈسوچیˈ روسیه تقبل کرد که هزینه سه ماه خدمات نظامی و فنی مرزهای جمهوری تاجیکستان را پرداخت کند.

هم اکنون بیش از 16 هزار نیروی نظامی تاجیکستان در 11 پاسگاه مرزی کار حفاظت از حدود یکهزار و 400 کیلومتر مرز این کشور را با افغانستان به عهده دارند.

دولت روسیه از زمان فروپاشی شوروی تلاش کرده است تا با ایجاد ساختارهایی از جمله سازمان نظامی پیمان امنیت جمعی (CSTO) بازیگر اصلی منطقه باشد.

این سازمان با هدف تامین امنیت کشورهای منطقه درسال 1992 میلای تشکیل شد و روسیه ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان اعضای آن هستند.

مطالب مرتبط