رییس جمهور چین به آمریکا هشدار داد که از حاکمیت خود در دریای چین جنوبی دفاع خواهد کرد

رییس جمهور چین در دیدار با رییس جمهور امریکا در واشنگتون هشدار داد که از حاکمیت خود در آبهای مورد مناقشه در دریای چین جنوبی دفاع خواهد کرد و اجازه نخواهد داد تا به بهانه قوانین بین المللی و قوانین کشتی رانی آزاد منافع ملی این کشور مورد تهدید قرار گیرد.139501130944315937433784
به گزارش افق به نقل از روسیه امروز ٬شی جین پینگ رئیس جمهور چین که برای شرکت در نشست سران امنیت هسته ای در واشنگتن به سر می برد در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این مسئله را به وییاد اور شد .
وی در این دیدار به اوباما گفت با اینکه معتقد به حل و فصل مسائل و درگیری ها از طرق مسالمت آمیز و گفتگوی مستقیم است اما چین برای دفاع از منافع ملی و حاکمیت خود گام بر خواهد داشت.
رئیس جمهور چین گفت ،چین اقدامات در مورد نقض حاکمیت ملی خود و نقض منافع امنیتی خود را به بهانه آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی را تحمل کرده نمیتواند.
رئیس جمهور چین گفت: چین از حاکمیت خود و حقوق مرتبط با آن در دریای چین جنوبی قویا نگهبانی خواهد کرد.
وی در ادامه با تاکید بر احترام چین به مقررات بین المللی و کشتیرانی آزاد گفت: چین هیچگونه آزادی کشتیرانی را که بهانه ای برای تضعیف حاکمیت و منافع ملی اش باشد را نخواهد پذیرفت.
اوباما گفت “طوری که من قبلا گفته ام، ایالات متحده از ظهور چین صلح آمیز، با ثبات و مرفه استقبال میکند و با این کشور برای مقابله با آزمونهای جهانی یکجا کار می کند. من در تمام دوره کاری اداره ام متعهد بوده ام تا با چین روی موضوعات مختلف کار موثر انجام داده، زمینه افهام و تفهیم موثر و واضح را فراهم کرده و همکاری با رئیس جمهور شی همکاری درحال گسترش داشته و کوشیده ایم تا تفاوتهای مان را کاهش بخشیم.

مطالب مرتبط