خانه تجارت قزاستان در کابل گشایش یافت

 اتاق تجارت و صنایع و مرکز نمایشگاه افغانستان تفاهم نامه‌هایی را با اتاق تجارت بین‌المللی و اداره سرمایه‌گذاری و صنعت قزاقستان به هدف ایجاد خانه تجارت آن کشور در افغانستان، به امضا رسانید.12809725_995290467221080_4451704416327952352_n

به گزارش افق٬قزاقستان برای توسعه روابط تجاری با افغانستان، در شهر کابل یک خانه تجارتی افتتاح نمود. آگاهان اقتصادی در مراسم گشایش این خانه تجارتی، رابطه بازرگانی افغانستان با قزاقستان را مهم خوانده و تاکید دارند که باید فرصت های بیشتر سرمایه گذاری برای تاجران دو کشور در افغانستان و قزاقستان مهیا شود.

درخبرنامه‌ی اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان آمده است که  تفاهم‌نامه روزگذشته میان اداره سرمایه‌گذاری و صنعت قزاقستان  و آیسا در مرکز نمایشگاه افغانستان به امضا رسید.

 بیتیموف اومیرتای سفیر قزاقستان مقیم کابل در این مراسم  افتتاح خانه تجارت  قزاقستان گفت: که ایجاد خانه تجارت این کشور در افغانستان زمینه‌ساز گسترش روابط بازرگانی، حل چالش‌های تاجران و نشست‌های دوجانبه میان بازرگانان دوکشور است.

 سفیر قزاقستان در این مراسم تاکید ورزید که روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور در ۱۵ سال گذشته افزایش یافته است. اما کشورش مایل است تا سطح این روابط را بلندتر ببرد.

شاکر کارگر نماینده‌ی ویژه‌ رییس جمهور در امور کشورهای روسی زبان، در این مراسم صحبت می کرد بر حمایت جدی حکومت افغانستان از تاجران و سرمایه‌گذاران قزاقستانی خبر داد.

 شاکر کارگر گفت در حال حاضرتجارت میان دو قزاقستان و افغانستان بسیار ضعیف است به گونه‌ی که میزان واردات افغانستان از قزاقستان به ۵۰۰ میلیون دالر در سال می‌رسد و سهم صادرات کشور به قزاقستان تنها ۱۰ میلیون دالر در سال است.

 تولی بای بیگژن معاون اتاق تجارت بین‌المللی قزاقستان نیز  در این برنامه گفت که  تاجران و سرمایه‌گذاران قزاقستان آماده هستند تا مسیرهای جدید گفتگوهای اقتصادی را در افغانستان باز کنند.

معاون اتاف تجارت قزاقستان خاطر نشان کرد در سال ۲۰۱۵ میلادی افغانستان به ارزش ۳۷۹ میلیون دالر آرد گندم و مواد غذایی را از قزاقستان وارد کرده است و در برابر آن به ارزش ۱۰ میلیون دالر میوه خشک و قالین از افغانستان به این کشور صادر شده است.

محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان نیز در سخنانی به اهمیت ایجاد خانهتجارت قزاقستان اشاره کرد و افزود که سطح همکاری‌های تجارتی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور باید افزایش یابد.

 آقای حقجو افزود که هم اکنون ۴۴ شرکت قزاقستانی به سرمایه نخستین ۳۰ میلیون دالر در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند که با توجه به تاریخچه روابط تجارتی و اقتصادی دو کشور، این میزان باید افزایش یابد.

خان‌جان الکوزی معاون هیات مدیره‌ی اتاق تجارت و صنایع افغانستان، امضا تفاهم نامه برای ایجاد خانه تجارت قزاقستان در افغانستان را فصل جدیدی در روابط اقتصادی میان دو کشور دانست.

 وی افزود که به منظور حل چالش‌های فرا راه تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور، باید یک شورای کاری در کابل و قزاقستان ایجاد شود.

مطالب مرتبط