سیگار : افزایش فساد و ناامنی دشواری نظارت از کمک های امریکا را بیشتر کرده است

سیگار یا اداره بازرسی کمک‌های امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است افزایش ناامنی در این کشور مانع چگونگی بررسی کمک های امریکا شده است.

D2A6F500-1AE3-4A78-9EBB-2DB3800DE508_w1000_r1_s

جان سوپکو رییس سیگار در گفتگوی ویژه خود با روزنامه اندیپندنت بریتانیا گفته است که در جریان سال‌های گذشته میلیون‌ها دالر از کمک‌های امریکا برای بازسای افغانستان حیف و میل شده است.

به گفته او از هر دالر کمک این کشور به افغانستان 29 سینت آن ضایع شده است.

رییس سیگار گفته است این فساد بیشتر در قراردادی‌های صورت گرفته است.

به گفته گزارش روزنامه اندیپندنت، سیگار در نتیجه بررسی‌هایش توانسته است از ضایع شدن 946 میلیون دالر جلوگیری کند.

جان سوپکو در این مصاحبه خویش گفته است بدتر شدن اوضاع امنیتی و فساد در افغانستان باعث شده است که سیکار نتواند از چگونگی مصرف کمک‌های ایالات متحده در افغانستان نظارت و بررسی کند.

او در این مصاحبه خویش اظهار داشته است که به خاطر تهدیدهای امنیتی، سفری که در ماه فیبروری در افغانستان داشته است نتوانسته حتا از مقر نظامی امریکایی‌ها به بیرون برود  درحالی که در گذشته می‌توانست با مقام‌ها و مسوولان امنیتی افغانستان در مورد بررسی کمک های کشورش در افغانستان گفتگو کند.

به گفته رییس سیگار یکی از مانع‌های اساسی فراه راه بررسی کمک‌های امریکا فساداداری در افغانستان می‌باشد.

این مقام امریکایی مطرح کرده که در گذشته باکمک مسوولان صادق اداری افغانستان می‌توانست گزارش خود را تکمیل کند و اما اکنون این مسوولان یا به فساد آلوده شده اند و یا مورد تهدید قرار گرفته و کشور را ترک کرده‌اند.

جان سوپکو در سال 2012 به عنوان رییس سیگار یا اداره بازرسی کمک‌های امریکا در امور بازسازی افغانستان از سوی بارک او باما رییس جمهور آن کشور موظف شد.

گفته می شود تاکنون دولت امریکا پس سقوط طالبان مبلغ 110 میلیون دالر را برای بازسازی افغانستان کمک کرده است.

مطالب مرتبط