محور گفتگوی روسای جمهور چین و پاکستان حمایت از روند آشتی سیاسی و همکاری نزدیک با جامعه جهانی برای پیشبرد صلح و ثبات در افغانستان

رییس جمهوری پاکستان دیروز چهارشنبه 19 فبروری 2014 به منظور سفر رسمی سه روزه وارد پکن شد ودردیدار ریس جمهور و ریس مجلس چین پیرامون همکای های همه جانبه در راستای منافع دوکشور به توافقات مهمی دست یافتند.

روسای جمهور چین و پاکستان در پکن بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کردند و خواستار تشکیل کمیته ای برای رسیدن به اهداف مشترک شدند.

به گزارش افق،حمایت از روند آشتی سیاسی در افغانستان و همکاری نزدیک با جامعه بین المللی برای پیشبرد صلح و ثبات در افغانستان از محورهای بیانیه مشترک چین و پاکستان بود.

 طرح اتصال کاشغر به بندر گوادر، دسترسی پاکستان به انرژی به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه اجتماعی – اقتصادی چین ، حمایت از روند آشتی سیاسی در افغانستان و حمایت از مذاکرات اسلام آباد – دهلی نو از مهمترین محورهای مذاکرات مقامات بلندپایه چین و پاکستان بود.

ˈ شی جین پینگ ˈ رییس جمهور چین و ˈممنون حسینˈ همتای پاکستانی وی روز چهارشنبه در پکن پیشبرد توسعه روابط راهبردی دو کشور را بر پایه سیاسی محکمتر، همکاری اقتصادی و امنیتی نزدیکتر و مبادلات دوجانبه راحت تر خواستار شدند.

به نوشته روز پنجشنبه رسانه های چین، رییس جمهور پاکستان که چین را به عنوان مقصد نخستین سفر خود پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری برگزیده است، گفت: چین بهترین دوست پاکستان به شمار می رود.

ممنون حسین گفت که پاکستان مایل به تشکیل کمیته ای برای رسیدن به اهداف مشترک با چین است. پکن قدرت مهمی برای ترویج صلح و توسعه در جهان و منطقه است.

شی جین پینگ رییس جمهور چین نیز روابط پکن – اسلام آباد را دارای ثبات و رشد سالم دانست و گفت: چین همانند گذشته از نگاه راهبردی و درازمدت به روابط با پاکستان می نگرد و رابطه با اسلام آباد را در اولویت سیاست های امور خارجه خود قرار می دهد.

رییس جمهور چین در این دیدار تاکیدکرد بصورت پایدار پشت تلاش های پاکستان برای استقلال و حفظ تمامیت ارضی این کشور ایستاده و ممنون حسین نیز مخالفت خود را با تلاش ها برای تضعیف حاکمیت چین اعلام کرد.

مقامات بلندپایه چین و پاکستان همچنین بر سر ادامه تعاملات در سطوح بالا، حفظ ارتباطات استراتژیک بین دو کشور و حمایت از یکدیگر بصورت پایدار توافق کردند.

روسای جمهور چین و پاکستان متعهد به اتخاذ سیاست هایی برای افزایش همکاری های اقتصادی، دفاعی – امنیتی و فرهنگی بین دو کشور شدند و بر افزایش هماهنگی در مسایل بین المللی و منطقه ای تاکید کردند.

رییس جمهور چین در این دیدار گفت که چین از تلاش های پاکستان برای تحقق آشتی با هند پشتیبانی می کند و ممنون حسین نیز تاکید کرد اسلام آباد به گفت وگوها با دهلی نو برای بهبود روابط ادامه خواهد داد.

مقامات چین و پاکستان در این سفر چند سند همکاری اقتصادی و تجاری، و در زمینه انرژی و روابط دوجانبه امضا کردند.

پاکستان و چین پس از مذاکرات روسای جمهور دو کشور در بیانیه مشترکی بر تعمیق همکاری های راهبردی و اقتصادی تاکید کردند.

دوطرف متعهد به ارتقای روابط و همکاری های متقابل به صورت عملی شدند.

چین و پاکستان در مذاکرات خود در مورد سرعت بخشیدن به طرح اتصال کاشغر درچین به بندر گوادر پاکستان به عنوان راهرو تجاری میان دو کشور توافق کردند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند این طرح شامل  سرک و راه آهن، لینک فیبر نوری و یک خط لوله باشد.

منطقه آزاد گوادر در حال حاضر به نماد و اوج همکاری های اقتصادی چین و پاکستان تبدیل شده است. توسعه و تجهیز این منطقه برای پاکستان و چین دارای آثار اقتصادی و استراتژیک بسیاری است و دو کشور اهداف کلانی را از اجرا و مشارکت در آن جستجو می کنند.

چین در این بیانیه متعهد به حمایت از پاکستان برای دسترسی به انرژی به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه اجتماعی – اقتصادی پاکستان شد.

چین تاکید کرد از شرکت های دولتی و خصوصی این کشور برای کشف فرصت های سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدیدپذیر و متعارف در پاکستان حمایت می کند.

در این بیانیه افزایش همکاری های دفاعی چین و پاکستان مورد تاکید قرار گرفته و دو طرف خواستار افزایش همکاری های عملی در زمینه فناوری های دفاعی شدند.

چین و پاکستان همکاری نزدیک در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی و هماهنگی در سازمان های مهم منطقه ای مانند سازمان همکاری شانگهای، نشست آسیا و اروپا و آسه آن را خواستار شدند.

براساس این بیانیه، پاکستان جنبش ترکستان شرقی که جدایی این منطقه از چین را دنبال می کند، یک سازمان تروریستی دانست که تهدیدی مشترک برای صلح و ثبات چین و پاکستان بشمار می آید.

پاکستان همچنین متعهد به حمایت از چین در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی شد.

حجم کنونی تجارت چین با پاکستان 12 میلیارد دلار است. صادرات پاکستان به چین در سال 2013 میلادی 48 درصد نسبت به سال 2012 میلادی افزایش یافته است.

مطالب مرتبط