کشور دوست وهمسایه هندوستان نگران تغییر اوضاع در افغاسنتان است

 سفر هفته گذشته ˈسلمان خورشیدˈ وزیر امور خارجه هند به افغانستان در بحبوحه نشر گزارشها مبنی بر احتمال قدرت گرفتن طالبان نشان از عمق نگرانی دهلی نو از تغییر در شرایط امنیتی منطقه دارد.

به گزارش افق، به همین علت رییس دستگاه دیپلماسی هند دیدارهایی با مقام های ارشد افغانستان از جمله ˈحامد کرزای ˈ رییس جمهور انجام داد.

وزیر خارجه هند درشرایطی به افغانستان سفر کرد که قرارداد امنیتی دو جانبه این کشور با دولت آمریکا با مشکل مواجه شده و انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیش است.

بنابراعلام منابع رسمی هند، سلمان خورشید برای مرور پیشرفت درپروژه های مختلفی که از سوی دهلی نو درافغانستان به اجرا درآمده و آغاز پروژه های جدید به این کشور سفر کرد.

اما این درحالیست که نیروهای  ناتو به رهبری آمریکا به دلیل تلفات زیاد و بالا گرفتن مشکلات مالی و اقتصادی مجبور به خروج از خاک افغانستان هستند و توطئه های جایگزینی از جمله به قدرت رساندن مجدد طالبان را دنبال می کنند.

مهمترین بخش سفر وزیرامور خارجه هند از نظر کارشناسان حمایت وی از دولت کرزای در مقابل تنش ها با آمریکا بود. وی از رهبری ˈشجاعانه ˈ رییس جمهور افغانستان در شرایط بحرانی این کشور سخن به میان آورد و آن را ستود.

هند همواره اعلام کرده که افغانستانی که قابلیت دفاع از خود را داشته باشد از نظر راهبردی به نفع دهلی نو است.

حمایت از دولت کابل علاوه بر مزایای اقتصادی که برای هند دارد، به تضعیف نیروهای شبه نظامی از جمله گروههای مورد حمایت پاکستان نیز کمک می کند.

با این حال کارشناسان نظامی و سیاسی معتقدند که صعود احتمالی طالبان به قدرت باعث خواهد شد که این گروه علاوه بر به خطر انداختن منافع هند، جنگجویان خود را به کشمیر برای کمک به گروه های ستیزه جو اعزام کند.

ˈ ام کی. نارایانان ˈ مشاور امنیت ملی پیشین هند و سروزیر کنونی ایالت بنگال غربی اخیرا به دولت کشورش در مورد عواقب وخیم صعود طالبان به قدرت هشدار داد.

وی گفت که دهلی نو هدف بعدی طالبان در صورت صعود این گروه افراطی به قدرت در کابل خواهد بود.

هند بیش از دو میلیارد دلار برای بازسازی افغانستان از طریق اجرای طرح های عمرانی، بهداشتی و آموزشی به منظور کسب جایگاهی دردل مردم این کشور و جلوگیری از گرایش آنان به سوی گروههای افراطی اختصاص داده است .

احداث ساختمان مجلس ملی افغانستان درکابل و اولین دانشگاه زراعتی در قندهار، در واقع بخشی از برنامه دهلی نو در همین راستا می باشند.

ولی هندی ها اکنون احساس می کنند که همه این سرمایه گذاری ها درصورت صعود طالبان به قدرت با توجه با خصومت شدید آن با دهلی نو به هدر خواهد رفت.

پاکستان نیز بشدت با هرگونه حضور هند درافغانستان مخالفت می کند بطوری که دهلی نو به کرار اسلام آباد را به ایجاد اختلال درطرح های عمرانی خود از طریق ترتیب دادن حملات انتحاری به نمایندگی های سیاسی و کارگران هندی سرگرم اجرای طرح های راه سازی متهم و در عین حال بر تصمیم برای ادامه کمک عمرانی به کابل تاکید کرده است.

به گفته ناظران سیاسی گروههای افراطی مستقر در پاکستان منافع هند را در افغانستان درهرگونه تغییر درشرایط امنیتی منطقه مانند گذشته تحمل نخواهند کرد.

حمله انتحاری به سفارت هند درکابل در سال 2008 و کنسولگری این کشور درجلال آباد در سال 2013 میلادی در واقع بخشی از تلاش این گروهها در جهت وادار کردن دهلی نو به خروج از افغانستان بود.

منابع رسانه های هند به صراحت می گویند سازمان اطلاعات پاکستان (آی.اس.آی) نیز از گروههای افراطی مستقر در این کشور در حمله به منافع هند در افغانستان استفاده می کند.

دهلی نو در سال 2011 با توجه به اهمیت ثبات سیاسی درافغانستان برای منافع خود و کشورهای آسیای میانه یک قرارداد مشارکت راهبردی با کابل امضا کرد.

براساس این قرارداد لازم است که هند نقش موثری را در بهبود وضعیت افغانستان و بازسازی این کشور ایفا کند و به همین جهت کرزای به کرار خواستار افزایش کمک نظامی دهلی نو از طریق تامین تسلیحاتی چون تانک های رزمی، توپ های سنگین و یک اسکادران از بالگردهای تهاجمی شده است.

از آنجا که خود هند یک خریدار عمده تجهیزات نظامی در جهان می باشد قادر به رفع نیازهای نظامی کابل نیست و به همین جهت به همراه روسیه بر روی طرحی کار می کند که براساس آن مسکو برخی از تجهیزات نظامی مورد نیاز افغانستان را تامین خواهد کرد و دهلی قیمت آنها را خواهد پرداخت.

استخراج معادن سنگ آهن افغانستان نیز یک مشکل دیگر برای دهلی نو است چون شرکت های دولتی و خصوصی این کشور از جمله شرکت فولاد هند و گروه جیندال تاکنون مناقصه تقریبا 11میلیارد دلاری را برای استخراج معادن سنگ آهن حاجیگاک در ولایت تقریبا آرام بامیان امضا نکرده اند حال آنکه چین دراین خصوص پیشی گرفته و مناقصه سه میلیارد دلاری معادن مس را در جنوب کابل بدست آورده است.

این شرایط باعث شده که برخی از کارشناسان ابراز عقیده کرده اند دهلی نو اکنون به توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران به دلایل متعدد تجاری، اقتصادی و راهبردی بیش از هر زمانی نیاز دارد.

به گفته آنان بندرچابهار نه تنها دسترسی مستقیم هند را به افغانستان و کشورهای آسیای میانه ممکن بلکه مسیری را برای شرکت های هندی در انتقال مواد معدنی استخراجی خود در افغانستان به هند هموار خواهد کرد.

به هرحال این روزها مقامات ارشد هندی مانند دکتر ˈفاروق عبدا…ˈ وزیر دولت مرکزی و سروزیر سابق ایالت جامو و کشمیر نگرانی خود را از تقویت طالبان درافغانستان و تغییر در اوضاع امنیتی منطقه پنهان نمی کنند و خواستار هوشیاری و احتیاط در مقابل سناریوهای جدید آمریکا هستند.

مطالب مرتبط