سازمان دیدبان حقوق بشر: نظامیان نباید از مراکز آموزشی استفاده نظامی کنند

 سازمان دیدبان حقوق بشر از استفاده مکتب‌ها برای مقاصد نظامی ابراز نگرانی کرده و گفته است نظامیان در افغانستان از مراکز آموزشی استفاده نظامی ننمایند.

ديده بان حقوق بشر

در اعلامیه‌ی که از سوی این نهاد به نشر رسیده گفته شده است که در سال گذشته میلادی (2015) بربنیاد گزارش سازمان ملل 20 مورد استفاده نظامی از مکتب‌ها و مراکز آموزشی صورت گرفته است.

این نهاد گفته است 15 مورد این استفاده مربوط نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در اعلامیه خود گفته است در سال گذشته میلادی نیروهای دولتی افغانستان مهمات و اسلحه را در مکتب‌ها و زمین های مربوط آن جا بجا کرده اند.

این سازمان به طور مشخص در اعلامیه خود آورده که استفاده از ساختمان مکتب‌ها و زمین‌های بازی آن جز حیطه مراکز آموزشی محسوب می‎شود.

این سازمان ابراز نگرانی کرده است که استفاده نظامی از  مکتب‌ها نه تنها باعث اختلال برنامه‌های آموزشی می‌شود بلکه موجب ترک تحصیل دانش آموزان نیز می‌گردد.

این سازمان گفته است استفاده نظامی از مکتب‌ها بیشتر در ولایت‌های قندز، بدخشان، بغلان و ننگرهار صورت گرفته است و این استفاده از سال 2015 تاکنون تکرار شده است.

این سازمان گفته است دولت افغانستان در سال 2015 متعهد به پیمان امنیت مکتب‌ها و مراکز آموزشی شده است و باید مطابق به آن عمل کرده و نگذارد از مکتب‌ها  و مراکز آموزشی استفاده نظامی صورت گیرد.

مطالب مرتبط