اشرف غنی در نشست جی هفت مثبت : فساد مانع توسعه و حاکمیت قانون در افغانستان است

چهارمین نشست گروه جی هفت مثب امروز در کابل برگزار شد اشرف غنی رییس جمهور کشور در این نشست گفت باوجودی پیشرفت‌ها افغانستان هنوز هم در زمنیه فساد اداری و ظرفیت سازی توسعه به مشکل مواجه است.

10441212_1301201039893863_3173783434568288484_n

چهارمین نشست گروه جی هفت مثبت امروز با اشتراک رییس این گروه و وزیران کشورهای عضو آن به میزبانی وزارت خارجه افغانستان در کابل برگزار شد.

صلاح الدین ربانی در آغاز این نشست گفت « باید کمک‎ها به کشورهای بحران زده مبتنی به برنامه‎‌های انکشافی و الویت‎ها صورت گیرد و این کمک‌ها بتواند ظرفیت‌های ملی را تقویت کند».

وزیرخارجه کشور گفت «افغانستان به طور فعالانه از برنامه‌های توسعه استفاده می‌کند و متعهد است که یک همکار خوب برای اعضای گروه جی هفت مثبت باشد»

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور نیز در نشست در سخنرانی خویش از ضرورت مبارزه با فساد اداری در افغانستان تاکید کرد و گفت  «هنوز مبارزه جدی و نهادی با فساد در افغانستان صورت نگرفته است و ما تنها توانسته ایم که فساد را تعریف کنیم».

اشرف غنی تاکید کرد که فساد در نهادهای امنیتی مانع رشد حاکمیت قانون در افغانستان می باشد باید با این پدیده و کسانی که در سطح بالا در دستگاه حکومت فساد می‌کند مبارزه جدی شود.

رییس جمهور در سخنرانی خویش از چگونگی انجام پروژه های توسعه در افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت« برنامه‌های توسعه‌ی در افغانستان نتوانسته ظرفیت‌ها را بپروراند و از این‌که به پول منابع خارجی متکی است بعد از قطع این کمک‌های پروژه‌ها نیز متوقف می‌شوند».

او همچنان تاکید کرد که باید نارسایی‌ها در داخل کشور نیز بررسی شود و دیگران را ملامت نکنیم.

در این نشست دکتور کیفله مارا رییس گروه جی هفت مثبت نیز صحبت کرد و از تعهد اعضای این گروه در مبارزه با بحران اشاره کرد و گفت به این گروه در مبارزه با بحران و کمک به توسعه کشور بحران زده متعهد است.

رییس گروه جی هفت گفت «باید رهبران ملی با شهروندان برای راه حل بحران‌ها ارتباط و گفتگو داشته باشند و سرمایه‌گذاری ها بیشتر در بخش‌های استخراج معادن، زراعت، خدمات برق و راه سازی متمرکز باشند که تا زمنیه‌های بحران و عقب ماندگی از بین رود».

گروه جی هفت از هفت کشور توسعه یافته جهان تشکیل شده است که هدف آن مبارزه با بحران و کمک به کشورهای توسعه نیافته است.

این گروه در تلاش این می‌باشد که با روند بحران در سطح جهانی از طریق کمک‌ها و تطبیق برنامه‌های توسعه ای مبارزه کند.

در نشست این گروه که امروز در کابل برگزار شد در مورد سازوکار واحد با بحران در سطح جهان بحث می شود  و فردا آخرین روز این نشست در کابل می‌باشد.

مطالب مرتبط