مشاور پیشین‌ ریاست‌ جمهوری: حکومت وحدت‌ ملی تجربه موفقی نبوده است

عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی پیشین ریاست جمهوری کشور، گفته است که تجربه حکومت وحدت ملی در افغانستان، تجربه موفقی نیست.

آقای محمدی گفته است که این مدل حکومت در بسیاری از کشورها مدل موفقی بوده اما باگذشت بیش از یکسال از زمان کار حکومت وحدت ملی در افغانستان، زمزمه سقوط نظام، نشان دهنده ناکارایی این مدل در افغانستان است.

عبدالعلی ‌محمدی، که از نزدیکان رییس جمهور غنی و مشاور حقوقی‌اش بود، در پی رسوایی "شهرک هوشمند" در پیوند به دوسیه کابل بانک، از سوی آقای غنی کنار گذاشته شد.
عبدالعلی ‌محمدی، که از نزدیکان رییس جمهور غنی و مشاور حقوقی‌اش بود، در پی رسوایی “شهرک هوشمند” در پیوند به دوسیه کابل بانک، از سوی آقای غنی کنار گذاشته شد.

عبدالعلی ‌محمدی، که از نزدیکان رییس جمهور غنی و مشاور حقوقی‌اش بوده است، در پی رسوایی شهرک هوشمند و در پیوند به دوسیه کابل بانک، از سوی آقای غنی کنار گذاشته شد.

او در نوشته‌ای که در صفحه‌اش منتشر کرده نوشته است:”امروزه هم نيروهای فعال سياسی و هم حاميان بين‌المللی افغانستان به اين نتيجه رسيده‌اند که افغانستان با گسيختگی و سقوط سياسی روبروست”.

مشاورحقوقی پیشین رییس جمهوری افغانستان، گفته است که تجربه حکومت وحدت ملی در کشورهای مختلفی از جمله امریکا و کانادا انجام شده که نسبتا موفق بوده‌است.

به گفته او، “دليل وجودی حکومت وحدت ملی، شکل‌گيری اجماع و توافق نظر ميان تمام احزاب، گروه‌ها و نيروهای فعال سياسی به منظور فايق آمدن بر بحران موجود و نجات کشور از خطر سقوط و فروپاشی و مشکلات است”.

آقای محمدی گفته است که حکومت وحدت ملی کنونی، به دليل بحران ناشی از انتخابات سال 1393 شکل گرفت تا بحران به وجودآمده با توافق نظر هردو تيم انتخاباتی مهار گردد.

او گفته است که با گذشت يک ونيم سال و بر خلاف تجربه موفق ساير کشورها، اين تجربه در افغانستان با شکست روبرو شده است.

محمدی در پایان نوشته اش گفته است که برای گریز از یک بن بست دیگر، ممکن دو راه وجود داشته باشد؛ انتخابات زودهنگام يا توسل به جرگه سنتی.

عبدالعلی محمدی، مشاور پیشین حقوقی ریاست جمهوری در حالی از ناکامی حکومت وحدت ملی سخن گفته است که شماری از آگاهان سیاسی نیز، نسبت به عملکرد حکومت وحدت ملی، ابراز نگرانی کرده و گفته اند که این وضعیت می تواند باعث افزایش بحران در کشور شود.

مطالب مرتبط