نشریه ˈدیپلماتˈ هندی :کرزی در پی جلب حمایت تهران و دهلی برای تامین امنیت آینده افغانستان است

 نشریه ˈدیپلماتˈ در مقاله ای به قلم کارشناس اندیشکده هندی ˈایدساˈ با اشاره به شکاف اخیر بین کابل و واشنگتن، بر نقش حیاتی ایران و هند در تامین امنیت افغانستان بعد از سال 2014 تاکید کرد و هدف سیاست کنونی کرزی را جلب حمایت تهران و دهلی در این خصوص دانست.

به گزارش افق، نشریه آنلاین ˈدیپلماتˈ در تازه ترین مقاله خود به قلم ˈراجیو آگاروالˈ، کارشناس مسائل غرب آسیا و افغانستان در اندیشکده هندی ˈموسسه تحلیل ها و مطالعات دفاعیˈ موسوم به IDSA درباره آخرین تحولات افغانستان و نقش ایران و هند در محاسبات ˈحامد کرزیˈ نوشت:

ˈسال 2014 سال تعیین کننده ای در تاریخ افغانستان است.

بعد از بیش از یک دهه جنگ، این کشور در آستانه ورود به دوران جدیدی قرار گرفته و امید آن می رود که این دوره شاهد آشفتگی و نابسامانی کمتر و ثبات و رشد برای این کشور باشد.

در حالی که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به عنوان نقطه تحول سیاست داخلی برای افغان ها محسوب می شود اما امنیت مهم ترین مسئله برای افغانستان است که به توافق امنیتی دو جانبه کابل و واشنگتن بستگی دارد.ˈ

این تحلیلگر هندی در ادامه با اشاره به بی میلی حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان به امضای این توافقنامه برغم تصویب آن توسط ˈلویه جرگهˈ (مجلس ریش سفیدان افغانستان) خروج از بن بست کنونی را در کوتاه مدت بعید دانست و افزود:

ˈبه نظر می رسد کرزی در پی گزینه های دیگری است و در این شرایط، امکان دارد ایران و هند نقش ایفا کنند.

با توجه به منافع استراتژیک تهران و دهلی در افغانستان و جریان های چند ماه گذشته، این دو کشور می توانند به خوبی از دوران بی ثباتی و تغییر دولت در افغانستان استفاده کنند و گزینه هایی را برای برون رفت از مشکلات به کابل پیشنهاد کنند.ˈ

نویسنده این مقاله سپس با اشاره به سفرهای اخیر کرزی و وزرایش به ایران و هند سه سیاست را برای رییس دولت کابل متصور شد:

ˈکرزی به زودی حداقل تا انتخابات ماه آوریل توافقنامه امنیتی را امضا نخواهد کرد چرا که به دنبال کسب امتیازات بیشتر است.

همچنین هدف دولت وی از سفر به ایران و هند درست بعد از تصویب توافقنامه امنیتی در لویا جرگه و توافق هسته ای ژنو این است که در شرایطی که احتمال کاهش حمایت نظامی آمریکا می رود، از حمایت دولت های دیگر برخوردار شود.

از سوی دیگر وی می خواهد با توجه به نبود هیچ ابتکار عمل روشنی از سوی آمریکا در خصوص طالبان، در مذاکره مستقیم با این گروه دست خالی حاضر نشود.

در تمامی این سه حالت، ایران و هند می توانند بازیگران کلیدی باشند.ˈ

دیپلمات سپس اظهارات دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و ابراز نگرانی وی از ˈافزایش تنش ها بر اثر حضور نیروهای خارجی در منطقهˈ، تاکید بر ضرورت خروج تمامی نیروهای خارجی از منطقه و امضای ˈپیمان دوستی و همکاریˈ بین تهران و کابل را نشانه های آشکار حمایت ایران از کرزی دانست.

تحلیلگر موسسه ˈایدساˈ سپس درباره هدف کرزی از سفر به هند نوشت:

ˈکرزی نه تنها با هدف تحکیم روابط با هند و کسب اطمینان از تداوم حمایت دهلی به این کشور سفر کرد بلکه خواهان دریافت کمک نظامی بیشتر از مقامات دهلی نیز بود. او در این سفر درخواست قبلی کمک های نظامی را که در سفر سال گذشته اش مطرح کرده بود تکرار کرد و همچنین خواهان مشارکت بیشتر هند در آماده سازی نیروهای امنیت ملی افغانستان برای مقابله با طالبان بعد از سال 2014 شد. هند نیز به درخواست های کرزی پاسخ مثبت داد و ضمن خودداری از اعمال فشار مستقیم بر کرزی، امضای توافق امنیتی دو جانبه با آمریکا را ضروری دانست.ˈ

دیپلمات همچنین توافق هسته ای ژنو بین ایران و غرب را عامل رفع برخی موانع بر سر راه همکاری ایران و هند در یافتن راه حلی برای افغانستان دانست و با اشاره به ملاقات ˈ شیوشانکر منونˈ، مشاور امنیت ملی هند با ˈمحمد جواد ظریفˈ، وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ افزود:

ˈآنها درباره مشارکت ایران وهند در خصوص افغانستان بحث و گفتگو کردند و این مسئله در شرایطی که بین واشنگتن و کابل شکاف ایجاد شده اهمیت خاصی دارد. احتمالا رییس جمهوری ایران به زودی ˈعلی شمخانیˈ، دبیر شورای امنیت ملی ایران را برای بحث درباره این مسئله به دهلی خواهد فرستاد.ˈ

صاحب این نوشتار با اشاره به اخبار حاکی از خرسندی دهلی از مذاکرات مستقیم کرزی و طالبان، سفر وزیر خارجه هند به کابل را در ماه مارس 2014 محتمل دانست و در پایان نوشت:

ˈهند مورد اعتمادترین متحد و دوست همیشگی افغانستان است و ایران به عنوان یک کشور همجوار، اشتراکات فرهنگی و سیاسی زیادی با افغانستان دارد.

با این تفاسیر، کابل آشکارا به دنبال طرحی است که امنیت افغانستان را بعد از سال 2014 تامین کند؛ چه توافقنامه دوجانبه با آمریکا را امضا بکند و چه زیر بار آن نرود.

با توجه به منافع استراتژیک و روابط دوستانه تهران و دهلی با کابل، این دو کشور در عبور صلح آمیز افغانستان در دوران گذار بعد از سال 2014 نقش کلیدی دارند.ˈ

مطالب مرتبط