کمیسیون مستقل حقوق بشر: خشونت با زنان در افغانستان افزایش یافته است

مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که در سال جاری ۵۱۳۲ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.

به گفته این مسوولان، آمار ارایه شده امسال، نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش را نشان می دهد.

مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که در سال جاری ۵۱۳۲ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.
مسوولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند که در سال جاری ۵۱۳۲ مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده اند.

قدریه یزدان پرست، مسوول حمایت از زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشستی به خبرنگاران گفت که نوع خشونت ها در سال جاری هولناک تر از سال گذشته است.

به گفته او، از نظر سنی، سن کسانی که عامل این خشونت ها به شمار می روند نسبت به گذشته کمتر است.

افغانستان از جمله کشورهایی است که آمار خشونت علیه زنان در آن، بالا است و بسیاری از خشونت ها به دلایل مختلف در ارگان های رسمی ثبت نمی شوند.

با این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که تلاش دارد پس از این به جای ارائه آمار خشونت، برنامه‌هایی را برای بهبود زندگی زنان اعلام کنند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در آستانه هشت مارچ، روز جهانی زن این گزارش را ارایه کرده و تاکید کرده است که مشارکت سیاسی زنان باید افزایش یابد.

قدریه یزدان پرست، حضور چهار زن در کابینه، یک زن در معاونیت شورای عالی صلح و شماری دیگر از زنان در پست‌های دیگر در حکومت وحدت ملی را ستایش کرد اما آن را ناکافی خواند و تاکید کرد که مشارکت زنان باید به سطح دهات توسعه یابد.

او افزود که کمیسیون حقوق بشر افغانستان، پیشنهادهای مشخصی را قرار است به دولت ارائه کند تا سبب افزایش مشارکت سیاسی زنان شود.

او از تدوین برنامه ملی مشارکت سیاسی زنان، تشکیل جنبش سیاسی زنان، بررسی و آسیب‌شناسی حقوق بشری زنان، بازتاب فعالیت سیاسی و مدنی زنان، زمینه‌سازی برای پیشرفت زنان و ایجاد مرکز مطالعات و آسیب‌شناسی زنان به عنوان این پیشنهادها یاد کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی از افزایش خشونت علیه زنان سخن می گوید که سارنوالی اختصاصی خشونت علیه زنان نیز روز دوشنبه، گزارش کارکردهای شش ساله اش را اعلام کرد.

این سارنوالی بر اساس قانون مبارزه با خشونت علیه زنان در سال ۱۳۸۸ ایجاد شده است.

در خبرنامه این دادستانی آمده که در شش سال گذشته، پرونده بیش از ۹۵۰۰ قضیه در این نهاد ثبت شده است. این قضایا شامل ۸۲۶ قضیه قتل، بیش از ۲۴۰۰ قضیه تجاوز جنسی، ۱۰۰ قضیه سقط جنین، ۷۵ قضیه اختطاف (ربودن) زنان، بیش از ۲۵۰ قضیه ازدواج اجباری، نزدیک به ۲۰۰۰ قضیه لت‌وکوب، بیش از ۳۰۰۰ قضیه منجر به جرح، هجده قضیه بد دادن و ۹۱۴ قضیه فرار از منزل بوده است.

این سارنوالی همچنان اعلام کرده که بیش از پنج هزار این قضایا به محاکم محول شده و مجرمان آنها به حبس و حتی در مواردی به اعدام محکوم شده‌اند.

قرار معلومات مقامات این سارنوالی، بقیه پرونده‌ها یا به دنبال منصرف شدن از شکایت بسته و یا هنوز زیر بررسی هستند.

مطالب مرتبط