اشرف غنی در افتتاح اجلاس شورای ملی: طالبان باید موضع شان را برای جنگ یا صلح مشخص کنند

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان امروز یکشنبه، در مراسم گشایش اجلاس کاری سال جدید شورای ملی گفت که گروه طالبان باید تکلیف شان را مشخص کنند که می جنگند یا صلح می کنند.

او گفت که عوامل جنگ در افغانستان، القاعده،داعش و گروه‌های افراطی کشورهای آسیای میانه است و صلح با آنان امکان ندارد.

ششمین دوره کاری مجلس شورای ملی افغانستان، امروز یکشنبه در ساختان جدید این نهاد، رسما آغاز شد.

اشرف غنی در مراسم آغاز به کار ششمین دوره کاری مجلس شورای ملی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشورف کریم خلیلی معاون او، اعضای بلند پایه ارگان های دولتی، اعضای دو مجلس شورا، نمایندگان خارجی  و روسای دو مجلس حضور داشتند.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان در شروع این مراسم یادآور شد که سال جدیدکاری شورای ملی درحالی آغاز می‌شود که اقتصاد افغانستان به رکود مواجه شده، روند مهاجرت جوانان به خاطر افزایش ناامنی و بیکاری از کشور جریان دارد و وعدهایی حکومت عملی نشده و نیز روند گفتگوهای صلح تاکنون به موفقیت نرسیده است.

رییس مجلس نمایندگان با مطرح کردن موضوعات یادشده از اشرف غنی دعوت نمود که با سخنرانی خویش اجلاس سال جدید شورای ملی را افتتاح کند.

اشرف غنی در سخنرانی خویش گفت:” حکومت در سال جاری با همکاری شورای ملی در زمینه‌هایی چون تصویب بودجه، امضای دوپیمان همکاری امنیتی و تصویب قوانین توانست که گام‌های مثبتی را برداد».

به گفته او، افغانستان در سال جاری و به یکباره با سیرنزولی کمک‌های خارجی مواجه شد و احتمال این وجود داشت که کشور به شرایط دهه هفتاد برگشته و در سطح جهان منزوی شود،.

به گفته او، 1394 برای  افغانستان سال آموزن برای احیای مجدد کشور بوده است.

رییس جمهوری، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، انتقال مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای داخلی،کاهش کمک‌های خارجی و ناهمگونی سیاسی در داخل نظام  را از عوامل بدبینی‌ها نسبت به وضعیت افغانستان عنوان کرد.

او اشاره کرد که با در نظرداشت تغییر الویت‌ها،کمک‌های خارجی ثابت باقی نمی‌ماند به این خاطر کمک‌های جهانی به افغانستان کاهش یافت. اما وجود آن حکومت توانست که توجه کشورهای کمک کننده را به کشور جلب کند و کشورهای حامی کمک پنج ساله را برای افغانستان متعهدشده اند.

او افزود، امیدواری داریم که در کنفرانس وارسا که در سال آینده برگزار می‌شود ادامه کمک‌ها به افغانستان برای سال‌های آینده مورد تصویب قرار بگیرد.

اشرف غنی در خصوص امنیت گفت «در چهارماه اول سال جاری مسایل امنیتی در دست نیروهای امنیتی کشور رقم می‌خورد و اما در شش ماه بعدی مخالفان از هرگونه امکانات شان استفاده کردند که امنیت کشور را مختل کنند و نیروهای ما را مصروف کردند؛ اما باجود آن در ماه‌های اخیر دوباره نیروهای امنیتی کنترول مسایل امنیتی کشور را به دست گرفته است».

او افزود در تمامی این مراحل باوجود چالش‌ها روند تقویت ساختارهای امنیتی، تجهیز و آموزش و مبارزات نیروهای امنیتی افغانستان به گونه‌های عادی جریان داشته است.

به گفته او در سال جاری 44682 سرباز جدید ذکور و اناث جذب اردوی ملی شده‌اند. نیروهای کشور  1698 علمیات را برای سرکوب و مقابله بامخالفان انجام داده اند و بیش از چهل هزار وظیفه جنگی اجرا شده است.

اشرف غنی همچنان یادآور شد که در جریان سال جاری 17 هواپیما به تجهیزات جنگی نیروهای امنیتی افزوده شده است.

 یکی از بخش‌های مهم سخنرانی اشرف غنی در این مراسم در مورد صلح و ترکیب مخالفان مسلح شورشی بود. او در مورد صلح بیان داشته که روند صلح فراز و فرودهای زیادی دارد و  ماخواهان صلح دایمی در افغانستان هستیم.

رییس جمهور غنی القاعده، داعش و گروه‌های شورشی کشورهای تاجیکستان، ازبیکستان و چیچن را که در افغانستان می‌جنگند عناصر اصلی جنگ در افغانستان خواند و گفت با این دسته اراده صلح نداریم و این دسته‌ها می‌خواهند که خاک افغانستان را به میدان جنگ مبدل سازند.

رییس جمهور افزود طالبان افغانستان باید موضع شان را مشخص کنندکه با این دسته هستند و یا با مردم افغانستان، طالبان و حزب اسلامی در یک آموزن تاریخی روبروهستند آنها باید وابستگی شان را به مردم وکشورشان ثابت ساخته و دست از جنگ بردارند.

اشرف غنی یکبار دیگر تاکید کرد که قانون اساسی و استقلال افغانستان با هیچ کس و چیزی معامله نمی‌شود و یک موضع ملی افغانستان است.

اشرف غنی گفت ترویزم تهدید مشترک افغانستان و پاکستان است باید هردو کشور برای نابودی آن سهم بگیرد.

رییس جمهور در این سخنرانی، برنامه‌های سال آینده حکومت را نیز یاد آور شد و گفت در سال آینده،حکومت برنامه‌های بیشتری را روی دست خواهد گرفت.

او افزود به طور جدی  دامنه مبارزه با فساد را در سال آینده گسترش می‌دهد. اشرف غنی تاکید کرد که تطبیق تعهدات اصلاحات انتحاباتی و برگزاری انتخابات در سال آینده عملی می‌گردد.

سال جدید کاری اجلاس شورای ملی افغانستان در حالی امروز گشایش یافت که دوره کاری پنج ساله اعضای این شورا تکمیل شده است و باید در ماه جوزای امسال انتحابات پارلمانی برگزار می‌شد. اما تاخیر در اصلاحات انتحاباتی و اختلاف‌های داخلی حکومت بر سر آن باعث شد که انتخابات مجلس نمایندگان به تاخیر بی‌انجامد. رییس جمهور افغانستان کار دور کنونی شورای ملی را برای یکسال دیگر تمدید کرد.

قرار است که انتخابات مجلس نمایندگان و شوراهای ولسوالی در تابستان سال آینده برگزار شود.ف

مطالب مرتبط