اعتراض استادان دانشگاه کابل از تغییر شرایط استادی در دانشگاه‌ها

ده‌ها استاد دانشگاه‌کابل امروز در مورد فرمان تقنینی رییس جمهور که در آن سن بازنشستگی استادان کاهش یافته است تظاهرات کردند.

اعتراض استادان دانشگاه کابل از پایین آمدن سن بازنشستگی و تغییرات در شرایط استادی در دانشگاه های افغانستان
اعتراض استادان دانشگاه کابل از پایین آمدن سن بازنشستگی و تغییرات در شرایط استادی در دانشگاه های افغانستان

رییس جمهور محمداشرف غنی چندماه پیش فرمان تقنینی در مورد شرایط استادی در دانشگاه‌های افغانستان صادرکرد.
در این فرمان، سن بازنشستگی استادان از از 75 به 65 سال کاهش یافته،شرایط استادی با مدرک لیسانس لغو شده است، در آن گفته شده استادانی که در طی شش سال ترفیع علمی نکنند از مقام استادی اخراج می‌شود.
همچنان در این فرمان آمده است استادانی که مدرک لیسانس دارند با در نظرداشت سهولتی که دولت برای آنها فراهم می‌سازد باید درجه تحصیل شان را بالا ببرند و در غیر آن منفک می‌شوند.

این تغییرات در شرایط استادی باعث اعتراض بعضی از استادان دانشگاه‌های افغانستان شده است.
استادان دانشگاه های کابل چندین بار علیه تغییرات به وجود آمده در شرایط استادی اعتراض کرده اند.

امروز نیز ده‌ها تن از استادان دانشگاه کابل بر ضد  آن تظاهرات کردند و خواهان لغو این تغییرات شدند.
اعتراض استادان دانشگاه‌کابل در حالی صورت می‌گیرد که انتقادهایی نیز از طرف دانشجویان نخبه‌گان علمی از استادان در دانشگاه‌های افغانستان وجود دارد.

به باوری آنها استادانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند در دانشگاه کابل و سایر دانشگاه ها تدریس می‌نمایند آنها توانایی این را ندارند که در پویایی مراکز علمی کشور موثر  واقع گردند و حتا درس‌های شان پاسخ‌گوی خواست‌های دانشجویان نیستند.

همچنان انتقاد دیگری که در این زمینه از سوی منتقدان مطرح می گردد این است که افراد شایسته بامدرک بالا و شرایط لازم به خاطر روابط خاصی که میان استادان در دانشگاه کابل و سایر دانشگاه‌های افغانستان وجود دارد نمی توانند به عنوان استاد استخدام شوند.

مطالب مرتبط