اکسپرس تریبیون از قول قطب الدین هلال: اشرف غنی خواسته‌های طالبان را پذیرفته است

یک روزنامه پاکستانی، از قول یکی از مقامات نزدیک به اشرف غنی احمدزی رییس جمهوری افغانستان فاش کرده است که افغانستان بیشتر خواست های گروه طالبان را برای مذاکره پذیرفته است.346cfd95-e189-4d40-97d2-0b54b7fb920b_tv_w640_h360

روزنامه “اکسپرس تریبون”پاکستان از قول قطب‌الدین هلال مشاور اشرف غنی و معاون سابق حزب اسلامی حکمتیار گفته است که دولت افغانستان هیچ مخالفتی با شرط های طالبان به جز یکی از این شرایط ندارد.

آقای هلال گفته است که کابل، اصلاح قانون اساسی افغانستان، کمک برای حذف فهرست رهبران طالبان که از سوی سازمان ملل تحریم شده اند، بازگشایی دفتر طالبان در قطر و آزادی زندانیان طالب از زندان های افغانستان را پذیرفته است.

این مقام نزدیک به غنی گفته است که تنها ایجاد یک اداره موقت در کابل، از سوی آقای غنی رد شده است. او گفته است: “اما رئیس جمهور تقاضا طالبان برای ایجاد یک دولت موقت در کابل را رد کرده و اصرار دارد که نمی خواهد دولت منتخب مردم افغانستان را به خطر بیاندازد.”

ارگ ریاست جمهوری تاکنون درباره قبول پیش شرط های طالبان برای مذاکره اظهار نظری نکرده است. گفتگوهای صلح میان مقامات افغان و طالبان قرار است به زودی در پاکستان برگزار شود و چهار کشور امریکا، چین، پاکستان و افغانستان در نشست هایی با تعیین نقشه راه صلح، به این توافق رسیده اند.

طالبان پیش از این، برای گفتگو با دولت افغانستان پیش شرط هایی را مطرح کرده بودند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان یکی از این پیش شرط ها بود. اما آقای هلال می گوید که طالبان دیگر خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان نیستند بلکه خواستار تعیین یک جدول زمانی برای خروج این نیروها شده اند.

معاون پیشین حزب اسلامی افغانستان بیان کرد: طالبان دیگر بر خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تاکید نمیکنند و در حال حاضر خواستار خروج آنها بر حسب برنامه زمانی است.

قطب الدین هلال درحالی پذیرش بیشتر پیش شرط های طالبان از سوی کابل را افشا کرده است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات رو در رو میان مقامات افغانستان و طالبان، راحیل شریف رییس ستاد ارتش پاکستان امروز چهارشنبه به کابل آمده است. آقای شریف در دیدار با شماری از مقامات افغان درباره گفتگوهای صلح و نیز همکاری های مشترک میان دو کشور گفتگو کرده است.

مطالب مرتبط