وزیر خارجه آلمان حضور نیروهای آلمان و کشورهای اروپایی در افغانستان، بستگی به امضاء توافقنامه امنیتی با امریکا دارد

فرانک والتر ستینمایر وزیر خارجه المان می گوید باقی ماندن نیرو های کشورش در افغانستان به امضای فوری توافقنامهء امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن بسته گی دارد.

در حالی که جنجال ها روی امضا توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن هنوز هم ادامه دارند، وزیر خارجه المان حضور نیرو های این کشور را پس از سال 2014 در افغانستان به امضای این توافقنامه مشروط ساخت.

فرانک والتر ستینمایر به امروز یکشنبه ۹ قبروری ۲۰۱۴ در یک نشست مشترک خبری با هتمای افغان اش در کابل گفت که توافقنامه امنیتی و دفاعی نه تنها به امریکا بلکه برای المان و دیگر کشور های اروپایی نیز با اهمیت است.

به گفتهء آقای ستینمایر وی در صحبتی که با رییس جمهور کرزی داشت از وی خواست این توافقنامه را زودتر امضا کند تا پارلمان المان  تصمیم در مورد حضور نیرو های این کشور را در افغانستان تصویب کند:

« قسمی که رییس جمهور کرزی گفت، افغانستان این موافقتنامه را امضا خواهد کرد من به وی واضح ساختم که این سند برای ما چقدر مهم است که زود امضا شود چون برنامه های که به افغانستان داریم به وقت نیاز دارد که اکثریت پارلمان و مردم ما را متقاعد سازیم که کمک های ما پس از 2014 به افغانستان و حضور نیرو های ما در آن کشور را تایید کنند.»

آقای ستینمایر همچنان گفت که توافقنامهء امنیتی و دفاعی افغانستان و امریکا می تواند اساس برای همکاری های امنیتی جرمنی  پس سال 2014 میلادی با افغانستان باشد.

این اولین مقام اروپایی نیست که بر امضای فوری توافقنامه امنیتی و دفاعی امریکا و افغانستان تاکید دارد.
از دو ماه به این طرف چندین مقام اروپایی و امریکایی در سفر شان به افغانستان روی امضای هر چه زودتر این موافقتنامه اصرار ورزیده اند.

آنان گفته اند که اگر موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا امضا نشود نمی توانند حضور نیرو های شان را  پس از سال 2014 در افغانستان تضمین کنند.

در این میان ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه افغانستان می گوید که حکومت این کشور علاقه دارد تا موافقتنامهء امنیتی را قبل از برگزاری انتخابات آینده به امضا برسد.

آقای عثمانی ابراز امیدواری نمود که این توافقنامه هر چی عاجل به امضا برسد:

« بدون شک رییس جمهور کرزی قرارداد امنیتی را با نظر داشت شرایط آن امضا می کند و علاقه مند است که این قرارداد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری صورت بگیرید. این مذاکرات جریان دارد امیدوار استیم بتوانیم در یک مرحله خوب برسیم.»

وزیر خارجه  المان در حالی روی امضای فوری توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن تاکید دارد که رییس جمهور کرزی هنوز هم روی شرایط حکومت افغانستان در این زمینه تاکید دارد.

آقای کرزی گفته است در صورت پذیرفته نشدن شرایط حکومت افغانستان از جانب امریکا، این توافقنامه مشابه به معاهده گندمک و دیورند خواهد بود.

مطالب مرتبط