اسکار 2016؛افشاگر برخاسته از گور راکنار زد

اسکار امسال (2016) برخلاف پیش بینی‌های کارشناسان سینما با شگفتی های زیادی به پایان رسید و فیلم افشاگر توانست بازگشته از گور را کنار زده و علی رغم پیش بینی ها، جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد.

دیروز مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز اسکار شامگاه یکشنبه ۲۸ فبروری در لس آنجلس برگزار شد و فیلم اسپات لایت به کارگردانی تام مک کارتی، برنده جایزه امسال اسکار شد.

بازی کاپریو، در فیلم برخاسته از گور، همه را به حیرت آورده بود. شرط بندی‌ها میان موسسات معتبر شانس فیلم "اسپات لایت" برای بردن جایزه بهترین فیلم در مراسم اسکار امسال را از فیلم "برخاسته از گور" بیشترنشان می دادند.
بازی کاپریو، در فیلم برخاسته از گور، همه را به حیرت آورده بود. شرط بندی‌ها میان موسسات معتبر شانس فیلم “اسپات لایت” برای بردن جایزه بهترین فیلم در مراسم اسکار امسال را از فیلم “برخاسته از گور” بیشترنشان می دادند.

داستان فیلم اسپات لایت که اسکار امسال را ربوده، بیشتر بر محور کلیسا و کیشش هایی که بنام دین از کودکان سوء استفاده جنسی می ‌‌کردند استوار است.

 در مراسم هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار، فیلم های “مدمکس؛ جاده خشم” با شش اسکار و “برخاسته از گور” با سه اسکار، از جمله اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول برای لئوناردو دی کاپریو، از دیگر برندگان بزرگ جوایز اسکار به شمار می آیند.

موضوع اصلی  فیلم اسپات لایت کار روزنامه نگاری منحصر به فردی است که در سال ۲۰۰۲ بنیان های کلیسای کاتولیک را به لرزه درآورد.

 چهار خبرنگار روزنامه بوستون گلوب که نام گروه تحقیقی آنها اسپات لایت بود، مطلب مستندی را در مورد سرپوش گذاشتن کلیسا بر آزار و سوء استفاده جنسی از کودکان توسط ۷۰ کشیش در منطقه بوستون تهیه و چاپ کردند.

این فیلم علی رغم اینکه پیش بینی نمی شد، توانست علی رغم پیش بینی ها، اسکار بهترین فیلم را به دست بیاورد.

 بعد از اکران فیلم برخاسته ازگور اما، پیش بینی ها بر  این بود که این فیلم برنده قطعی اسکار امسال شود.

بازی کاپریو، در فیلم برخاسته از گور، همه را به حیرت آورده بود. شرط بندی‌ها میان موسسات معتبر شانس فیلم “اسپات لایت” برای بردن جایزه بهترین فیلم در مراسم اسکار امسال را از فیلم “برخاسته از گور” بیشترنشان می دادند.

خالق برخاسته از گور کشمکش انسان برای بقا وزنده ماندن را خیلی خلاقانه روی پرده سینما می کشد. پرویز جاهد منتقد سینما در لندن در نقدی برفیلم باز گشته از گور نوشته است:” بازگشته از گور بر محور کشمکش انسان با طبیعت ساخته شده اگرچه در آن جدال نیرومندی هم بین دو انسان (هیو گلس با بازی لئوناردو دی کاپریو و فیتزجرالد با بازی تام هاردی) وجود دارد که به قدرت کشمکش اولی و عنصر دراماتیک اصلی فیلم است.

کشمکش انسان با طبیعت برای بقا، یکی از قوی ترین نوع کشمکش ها در درام نویسی و فیلمنامه نویسی است و نیروی محرکه و پیش برندۀ فیلم های مستند و داستانی زیادی در تاریخ سینما بوده از “نانوک شمال” و “مردی از آران” رابرت فلاهرتی گرفته تا “به درون وحش” شان پن، “جاذبه” آلفونسو کوارون و “آگوئیرا خشم خداوند” و “فیتزکارالدو” ی ورنرهرتزوگ ( کارهای هرتزوگ، چه مستند و چه داستانی، در زمینۀ جدال انسان با طبیعت و تلاش او برای مهار کردن آن حتی به قیمت نابودی آن مثال زدنی است.

جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای دومین سال پیاپی به الخاندرو اینیاریتو برای "برخاسته از گور" رسید. او سال گذشته برای فیلم بردمن این جایزه را از آن خود کرده بود.
جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای دومین سال پیاپی به الخاندرو اینیاریتو برای “برخاسته از گور” رسید. او سال گذشته برای فیلم بردمن این جایزه را از آن خود کرده بود.

“بازگشته از گور” با اقتباس از رمان مایکل پانک ساخته شده که خودِ رمان بر اساس زندگی واقعی مردی سفیدپوست و شکارچی (تاجر خز) در قرن نوزدهم است که ناگزیر است برای زنده ماندن، نه تنها با طبیعت وحشی و خرسی درنده بلکه با سرخپوستانی که به دنبال کشتن سفیدپوست های شکارچی و غارتگرند و نیز مردی که فرزندش را کشته مبارزه کند. اما فیلم ایناریتو، جدا از کشمکش نیرومندی که در آن جاری است، بخشی از شکوه و گیرایی و تاثیرگذاری اش را بدون شک مدیون رئالیسم خشن و فیلمبرداری درخشان امانوئل لوبسکی است که استاد حرکت های پیچیده و سیال دوربین است و این استادی و مهارت خیره کننده را قبلا در فیلم های ترنس مالیک و نیز فیلم قبلی ایناریتو یعنی «مرد پرنده» نشان داده است. در «مرد پرنده»، دوربین لوبسکی در فضایی داخلی و بسته حرکت می کرد و با موانع بسیاری مواجه بود اما در این فیلم هیچ مانعی در برابر آن نیست. دوربین همانند یک پرنده یا ابر آزاد است و به راحتی از روی دشت های پر برف و لابلای درختان سر به فلک کشیده و دره ها و کوه ها و رودخانه ها و آبشارهای مرتفع عبور کرده و چشم اندازهای زیبا و شگفت انگیزی را در برابر چشمان ما ترسیم می کند ضمن آنکه وقتی به آدم ها می رسد آنقدر به چهرۀ آن ها نزدیک می شود که قرار گرفتن آنها در برابر چنان پس زمینۀ طبیعیِ فراخی با عمق میدان تصویری زیاد، از نظر بصری درخشش چشمگیر و سحرانگیزی دارد.”

اما با همه‌ی این ویژگی ها و احتمال هایی که بر برنده شدن بازگشته از گور تاکید می کردند فیلم اسپات لایت با کارگردانی تام مک کارتی اسکار را به خانه برد.

فیلم اسپات لایت بیشتر بر سرپوش نهادن برسر سواستفاده های جنسی توسط 70 کیشش در بوستون است.افشای موضوع آزار جنسی توسط کیشش ها که سرانجام  منجر به بدست آوردن اسکار شد توسط چهار روزنامه نگار کشف شد که واقعا آنها با این کشف شان بزرگ ترین و پر قدرت ترین نهاد های جهان را به چالش کشاندند.

افشاگری روزنامه نگاران محلی از سواستفاده جنسی ازکودکان؛ پای پاپ فرانسیس را هم به رسانه ها باز کرد و این موضوع تیتر داغ رسانه ها بین المللی شد. هر چند این رویداد حدود ۱۵ سال پیش، کمی قبل از حملات یازده سپتامبر، رخ داده بود اما، پاپ فرانسیس رهبر فعلی کاتولیک های جهان در سال ۲۰۱۴ به خاطر سوء استفاده تاریخی که روحانیون کاتولیک مرتکب شده اند “تقاضای بخشش” کرد. .

بی بی سی فارسی از قول مایکل کیتون بازیگر نقش اول این فیلم نوشته است:” در حال حاضر به دلایل مختلف روزنامه نگاری تحقیقاتی کمتر شده و این فیلم مثال درخشانی است که نشان می دهد هر جامعه ای تا چه حد از رسانه های آزاد و فعال و روزنامه نگارانی که به خاطر ارزش های خود مشغول چنین کاری هستند، سود خواهد برد.”

تام مک کارتی نیز می گوید: “می دانیم که بسیاری از روزنامه ها شرایط دشواری دارند. بسیاری از روزنامه ها تعطیل شده اند. حتی بوستون گلوب هم امروزه در مقایسه با گذشته نصف شده است. به اعتقاد من فقط روزنامه نگاران قوی محلی می توانستند یک چنین ماجرایی را برملا کنند و این باری دیگر نشان می دهد که روزنامه نگاری در سطوح محلی چقدر ضروری است. جای تاسف و نگرانی است که خبر به عنوان خبر ارزش خود را از دست داده و به خبر با هدف سرگرمی بدل شده است.”.

جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای دومین سال پیاپی به الخاندرو اینیاریتو برای “برخاسته از گور” رسید. او سال گذشته برای فیلم بردمن این جایزه را از آن خود کرده بود.

بری لارسون و الیشیا ویکاندر به ترتیب برای بازی در فیلم های اتاق و دختر دانمارکی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی و مکمل شدند.

جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل نیز به مارک رایلنس، برای بازی در فیلم “پل جاسوسان” رسید

ایناریتو، دومین سال پیاپی اسکار بهترین کارگردان را برد و آرزو کرد کسی درمورد آدم ها را براساس رنگ پوست شان قضاوت نکند.بهترین موسیقی متن به انیو موریکونه برای فیلم “هشت نفرت انگیز” رسید.

اما آنچه خیلی توجه منتقدین و جامعه اهل سینما را به خود جلب نکرد فیلم هشت نفرت انگیز است. این فیلم امسال پس از شش بار نامزدی،جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را به اینو موریکونه برای این فیلم رساند.

هشت نفرت انگیز با هزینه ای تولید 44 میلیون دلار ساخته شده است.

خلاصه داستان هشت نفرت انگیز در ایالت ویومینگ آمریکا در دوران بعداز جنگ داخلی اتفاق می افتد که جایزه بگیرها سعی می‌کنند تا در طول کولاک شدیدی سرپناهی برای خود پیدا کنند اما درگیر خیانت و فریب می‌شوند.

این فیلم به شش فصل تقسیم می‌شود. فیلم با دیدار دو جایزه بگیر معروف اواخر قرن نوزدهم در جاده ای در ویومینگ شروع می‌شود. سرگرد مارکیز وارن (ساموئل ال جکسون)، که از میان دو گزینه «زنده یا مرده» اعلامیه ها گزینه دوم را ترجیح می‌دهد، به دنبال سرپناهی است تا از کولاکی که هر آن ممکن است رخ دهد فرار کند.

 او جلوی کالسکه ای که توسط جان هنگمن روث (کرت راسل) کرایه شده است را می‌گیرد و درباره اجازه عبور با او مذاکره می‌کند. روث تنها نیست. او با خود یک زندانی دارد: دیزی دامرگ (جنیفر جیسون لی) که برای سرش ۱۰ هزار دلار جایزه تعیین شده است.

 بر خلاف وارن، روث ترجیح می‌دهد که زندانی‌هایش را زنده تحویل دهد. دلیلش هم این است که می‌خواهد خودش آن‌ها را دار بزند. قبل از رسیدن به ایستگاه بعدی در مینی هابرداشری، چهارمین مسافر سوار کالسکه می‌شود: سرباز یاغی و نماینده جدید کلانتر کریس مانیکس (والتر گاگینز) که چندان تمایل چندانی به نشستن کنار یک سیاهپوست در کالسکه ندارد.

مطالب مرتبط