انتخابات پسا برجام در ایران؛ جدال سخت اصولگرایان و اصلاح طلبان

انتخابات پارلمانی و شورای خبرگان رهبری ایران، روز گذشته با شرکت نزدیک به سی میلیون شهروند این کشور، در یک رقابت سنگین میان اصولگرایان و اصلاح طلبان، برگزار شد.

مقامات رسمی ایران شرکت مردم دراین انتخابات را بی پیشینه خواندند و گفتند که زمان رای گیری تا نیمه های شب تمدید شد.

خبرگزاری های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری زنده و فوری و لحظه به لحظه بازتاب دادند.
خبرگزاری های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری زنده و فوری و لحظه به لحظه بازتاب دادند.ی ایران شرکت مردم دراین انتخابات را بی پیشینه خواندند و گفتند که زمان رای گیری تا نیمه های شب تمدید شد.ین انتخابات پس از توافق هسته ای ایران و غرب، در نوع خود اولین همایش بزرگ مشارکت مردمی در ایران توصیف شده است.

این انتخابات پارلمانی و شورای خبرگان رهبری ایران در حالی برگزار شد که میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از جمله سران جریان اصلاح طلب در ایران هنوز در حصر خانگی به سر می برند.

موسوی، کروبی به همراه اعضای خانواده شان در خانه رای دادند.

با این حال، رسانه های ایرانی حضور مردم را در این انتخابات بی سابقه خوانده و دیپلماسی ایرانی در مقاله ای نوشته است:” اولین انتخابات ایران بعد از توافق هسته‌ای می‌تواند به مثابه یک همه‌پرسی برای رد یا تایید تلاش‌های حسن روحانی در بهبود روابط با غرب قلمداد شود.”

شماری از نشریات ایرانی نیز این انتخابات را آزمایشی برای نظر مردم در عملکردهای سیاست خارجی ایران دانسته و گفتند که مردم ایران، در این انتخابات نشان می دهند که طرفدار سیاست خارجی روحانی هستند یا خیر؟

حسن روحانی از جمله روحانیون متمایل به جناح اصلاح طلب ایران است که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از میان نامزدان اصول گرای ایران، توانست به ریاست جمهوری این کشور برسد.

آقای روحانی با برگزیدن مرد همیشه خندان دیپلماسی ایران، جواد ظریف، توانست پس از سالها، یخ رابطه میان ایران و غرب را آب کرده و بر مسایل هسته ای توافق کند.

هنوز آمار رسمی منتشر نشده اما منابعی گفته اند که بیش از پنجاه درصد واجدین شرایط رای دهی، در این انتخابات شرکت کرده اند.

هنوز آمار رسمی منتشر نشده اما منابعی گفته اند که بیش از پنجاه درصد واجدین شرایط رای دهی، در این انتخابات شرکت کرده اند.
هنوز آمار رسمی منتشر نشده اما منابعی گفته اند که بیش از پنجاه درصد واجدین شرایط رای دهی، در این انتخابات شرکت کرده اند.

بیش از پنجاه میلیون نفر واجد رای دادن در ایران اعلام شده بود که با این حساب نزدیک به 25 میلیون نفر در انتخابات روز گذشته شرکت کرده اند.

با این حال، ستاد انتخابات وزارت داخله ایران گفته است که به جز آمارهایی که این ستاد منتشر کرده، دیگر آمار مدار اعتبار نیست اما رسانه های طرفدار اصولگرایان، خبر از پیشتازی جناح شان خبر داده اند.

اصولگرایان، گروهی سیاسی مربوط به جناح روحانیت مبارز ایران است که در سالهای اول انقلاب از میان روحانیان طرفدار آیت الله خامنه ای و بازاریان تشکیل شد.

در میان این طیف، چهره های روشنفکر و منتقد نظام کمتر دیده می شود.

روحانیت مبارز و روحانیون مبارز دو جناح اصلی سیاسی در ایران هستند که اصلاح طلبان بیشتر وابسته به جناح موسوم به روحانیون مبارز هستند.

این گروه، تندرو تر از گروه اولی است و حمله بر سفارت امریکا و اسارت دیپلمات های امریکایی کار طرفداراین این گروه خوانده شده است.

در سالهای میانی پس از پیروزی انقلاب ایران، این گروه بیشتر منتقد نظام تلقی شده و بسیاری از چهره های اصلی این گروه، در حاشیه قرار گرفته اند.

سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، علی اکبر محتشمی و شماری از چهره های دگر اندیش ایران، از جمله هواداران این گروه هستند.

در انتخابات سال 88 ریاست جمهوری ایران، اصلاح طلبان به رهبری میرحسین مهدوی، ادعای پیروزی در انتخابات را کردند که در جنجال های آن سال، تظاهرات های گسترده خیابانی در ایران برگزار شد.

در پی این اغتشاشات، میرحسین مهدوی و خانمش، مهدی کروبی و خانمش و شماری از رهبران اصلاح طلب ایران، بازداشت و زندانی شدند.

اصولگرایان طرفدار آیت الله خامنه ای رهبر مذهبی ایران، از آشوب های سال 88 بعنوان فتنه علیه نظام یادکردند و سران این جریان، سران فتنه خوانده شدند.

با این حال، انتخابات روز گذشته در ایران، با انعکاسات گسترده ای در رسانه های جهانی روبرو شد.

واکنش های رهبران ایران به انتخابات

آیت الله خامنه ای رهبر ایران با شرکت در انتخابات گفته است که انتخابات یک امر خیر است و بهمین دلیل می خواهد در کار خیر پیشرو باشد.

مهدی کروبی، از رهبران زندانی اصلاح طلبان نیز گفته است که امیدوار است تا نتیجه مطلوب نظر مردم حادث شود.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران گفته است که می توان در پای صندوقهای رای بود و چهار سال و هشت سال از ثمره ان  استفاده کرد.

 انتخابات پارلمانی و شورای خبرگان رهبری ایران، درحالی برگزار شده که صلاحیت شماری از نامزدان این دو انتخابات، از سوی شورای نگهبان ایران رد شده است.

به گزارش رسانه های هوادار اصلاح طلبان ایران، بسیاری از چهره‌های مطرح اصلاح طلب در زمره رد صلاحیت شدگان بودند.

خبرگزاری های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه، شبکه سی‌ان‌ان، شبکه ان‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های بین‌المللی، آغاز رأی‌گیری در ایران را به عنوان خبری زنده و فوری و لحظه به لحظه بازتاب دادند.

ایگاه خبری «تایمز اسرائیل» در مطلبی تحت عنوان «رای‌گیری در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران آغاز شد»، نوشت این رای‌گیری رفراندومی برای حسن روحانی؛ رئیس‌جمهوری ایران بعد از توافق هسته‌ای تاریخی است.

ایران بیش از 70 میلیون نفر نفوس دارد و حدود 54 میلیون 917 هزار و 27 تن واجد رایط ری دادن هستند براساس آخرین آمار های وازرت کشور ایران در انتخابات پسا برجام 32 میلیون نفر شرکت کرده اند.

مطالب مرتبط