مردم مناطق مرکزی: 500 کیلووات برق ترکمستان از بامیان بگذرد

 نمایندگان مناطق مرکزی در مجلس نمایندگان امروز در کنفرانس خبری از رییس جمهور و مقام‌های حکومت یکبار دیگر خواستار انتقال  500 کیلووات برق خریداری ترکمستان از مسیر بامیان شدند.

نمایندگان مناطق مرکزی که در این کنفرانس خبری خواستار انتقال برق 500 کیلووات برق ترکمستان از مسیر بامیان هستند و این خواست برای چندین از سوی آنها مطرح شده است.
نمایندگان مناطق مرکزی که در این کنفرانس خبری خواستار انتقال برق 500 کیلووات برق ترکمستان از مسیر بامیان شدند و این خواست برای چندین بار از سوی آنها مطرح شده است.

این خواست بخاطری مطرح شده که شرکت برشنا اعلام کرده بود که برق خریداری ترکمستان از سالنگ می‌گذرد و دلیل آن را هزینه پایین‌تر گفته بود.

مردم و نمایندگان مناطق مرکزی انتقاد دارند که انتقال برق خریداری ترکمستان مطابق  ارزیابی یک شرکت آلمان و پیشنهاد وزارت انرژی وآب؛ از مسیر بامیان مورد تایید قرار گرفته و با اطمنیان گفته شده است اما شرکت برشنا برخلاف آن می‌خواهد 500 کیلووات برق خریداری ترکمستان از مسیر سالنگ بگذرد.

این تصمیم شرکت برشنا مورد اعتراض شدید نمایندگان و مردم مناطق مرکزی قرار گرفته و حتا سرور دانش معاون رییس جمهور یک نامه اعتراضی را عنوانی شرکت برشنا نوشت و به دنبال آن رییس جمهور اشرف غنی گفت این موضوع توسط یک هیات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در این کنفرانس خبری که امروز نمایندگان  مناطق مرکزی برگزار کرده بودند خواست مردم مناطق مرکزی برای گذشتن برق از مسیر بامیان با خبرنگاران شریک ساخته شد و این خواست در یک نامه‌ی سرگشاده عنوانی رییس جمهور محمد اشرف نیز مطرح شده است.

 مردم مناطق مرکزی و نمایندگان شان در این نامه، از رییس جمهور خواسته اند که بربنیاد ماسترپلان 20 ساله برق افغانستان که در سال های 2012 و 2013 وزارت انرژی و آب آن را پیشنهاد کرده که 500 کیلووات برق خریداری ترکمستان از طریق بامیان و میدان وردک به کابل انتقال داده شود و یک شرکت آلمان این مسیر را از نگاه تخنیکی درست و قابل اطمنیان ارزیابی کرده است. مطابق آن عمل شده  500 کیلووات برق ترکمنستان از این مسیر به کابل انتقال داده شود.

در این نامه مردم مناطق مرکزی  از رییس جمهور خواسته اند که وی باتوجه اینکه به معیارهای تخنیکی، تخصصی و انکشافی پروژه ها تاکید دارد با توجه به مزایای که این مسیر برای انتقال برق دارد توجه کرده مسیر انتقال برق ترکمستان را از ولایت بامیان و میدان وردک مورد تایید قرار دهد.

مردم مناطق مرکزی و نمایندگان شان گفته اند اگر انتقال برق ترکمستان  از مسیر بامیان بگذرد کمک می‌کند که معادن ذغال سنگ مانند آشپشته، دره صوف و آجر که در مسیر آن قرار دارند مورد استخراج و بهره برداری قرار بگیرند و در آینده از آن برای تولید برق حرارتی استفاده شود و به آن صورت نیاز کشور به خریداری برق کاهش می‌یاید.

همچنان در نامه گفته شده، در مسیر سالنگ تراکم خطوط برق بیشتر است و باعث می‌شود که مزاحمت و مشکلاتی را برای مردم و مناطق مسکونی به وجود آورد و اما مسیر بامیان در این زمنیه؛ این مشکل را ندارد.

نامه مردم مناطق مرکزی

در این نامه گفته انتقال برق از مسیر بامیان از نظر امنیت و مصئونیت نیز بهتر از مسیر سالنگ است که در هنگام برف باری و سرما امکان آسیب پذیری پایه‌ها و لین های برق در آن  کمتر و امکان بازسازی آن بیشتر می‌باشد.

مردم و نمایندگان مناطق مرکزی دراین نامه گفته اند وحدت ملی با تطبیق برنامه‌های توسعه‌ی متوازن برای همه اقوام کشور تمثیل شود و بدون آن محروم نگهداشتن مردم از برنامه های انکشافی،  وحدت و عدالت در شعار عملی نمی‌گردد.

مردم مناطق مرکزی از رییس جمهور خواسته است که وی مطابق به شعارش در انتخابات ریاست جمهوری که گفته بود مناطق مرکزی را از زندان طبیعت رهایی می‌بخشد و زمینه ی توسعه و انکشاف را در این منطقه به جود می‌آورد عمل کرده و حکم دهد که انتقال برق ترکمستان از مسیر بامیان بگذرد تا این شعار در عمل برای مردم تمثیل گردد.

مطالب مرتبط