اولین نشست گفت وگوی صلح میان دولت پاکستان با طالبان برگزار شد

 اولین نشست گفت وگوهای صلح میان منتخبان دولت اسلام آباد و اعضای کمیته نمایندگی گروه تحریک طالبان پاکستان عصرروز پنجشنبه برگزار شد.

به گزارش افق به نقل از شبکه خبری ˈدنیا نیوزˈ؛ نشست کمیته چهارنفره منتخبان دولت پاکستان به سرپرستی ˈعرفان صدیقیˈ مشاور نخست وزیر این کشور و نمایندگان گروه طالبان متشکل از کمیته سه نفره به سرپرستی ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع(معروف به پدر معنوی طالبان) در محل کاخ دولت ایالت خیبرپختونخوا در اسلام آباد برگزار شد.

این اولین نشست میان نمایندگان دولت و طالبان از زمان تشکیل کمیته های صلح میان دو طرف بشمار می رود و جلسه امروز بنا به درخواست گروه طالبان پشت درهای بسته انجام شد .

رسانه های پاکستانی اعم از شبکه های خبری و پایگاه های اینترنتی با بازتاب فوری خبر برگزاری جلسه؛ خبرهای مختلفی را درباره درخواست های دولت پاکستان از طالبان و یا شرط طالبان برای پیشبرد گفت وگوهای صلح از دولت اسلام آباد منتشر کردند .

پیش از برگزاری جلسه امروز، مولانا سمیع الحق در گفت وگوی تلفنی با ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر امور داخله پاکستان؛ از تلاش های وی برای ازسرگیری گفت وگوهای صلح قدردانی کرد.

شبکه خبری ˈدنیا نیوزˈ از محل برگزاری این نشست گزارش داد: منابع نزدیک به کمیته صلح طالبان ادعا کردند که این گروه شبه نظامی خواهان لغو غیرقانونی بودن فعالیت این گروه از سوی وزارت کشور پاکستان شده است.

در این گزارش آمده؛ آزادی زندانیان طالبان در بازداشتگاهه ای مختلف پاکستان و همچنین تنظیم پیمان آتش بس میان نیروهای ارتش و شبه نظامیان طالبان در مناطق قبایلی این کشور؛ از دیگر درخواست های طالبان محسوب می شود.

شبکه های خبری پاکستان به نقل از منابع آگاه اعلام کردند: کمیته صلح دولت اسلام آباد نیز در حال بررسی درخواست طالبان مبنی بر لغو غیرقانونی فعالیت این گروه بوده و نمایندگان این کمیته معتقدند که احتمال آن وجود دارد که درخواست هایی در خصوص عدم مذاکره دولت پاکستان با گروه غیرقانونی (طالبان) در دادگاههای این کشور دایر شود، لذا برای جلوگیری از این اقدام می توان غیرقانونی بودن گروه طالبان را لغو کرد.

در همین حال رحمان ملک وزیر امورداخله سابق دولت پاکستان به رسانه ها گفت : برگزاری نشست صلح با طالبان مغایر با قانون اساسی پاکستان است.

ˈمولانا عبدالعزیزˈ روحانی مسجد ˈلعلˈ (سرخ) اسلام آباد و عضو کمیته صلح طالبان پاکستان امروز ( پنجشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد اعلام کرد: نمایندگان کمیته صلح طالبان پس از برگزاری اولین دور گفت وگوها با اعضای کمیته صلح دولت پاکستان؛ تصمیم لازم به منظور تعیین زمان و محل دیدار با رهبران گروه طالبان را می گیرند.

قرار بود اولین نشست روز سه شنبه گذشته برگزار شود، اما این برنامه از قبل طراحی شده پس از انصراف دو تن از اعضای کمیته پنج نفره طالبان که از پیوستن به گفت وگوهای صلح انصراف دادند، لغو شد.

طالبان پاکستان هیچ یک از اعضا و یا سرکرده های خود را برای گفت وگو با دولت اسلام آباد معرفی نکرد.

گروه شبه نظامی تحریک طالبان پاکستان، هفته گذشته ˈمولانا سمیع الحقˈ رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع، ˈعمران خانˈ رییس حزب تحریک انصاف، ˈمولانا عبدالعزیزˈ، ˈمحمد ابراهیمˈ مسوول ایالتی حزب جماعت اسلامی در ایالت خیبرپختونخوا و ˈمفتی کفایت اللهˈ یک روحانی ارشد پاکستانی را به منظور از سرگیری مذاکرات صلح با دولت پاکستان معرفی کرد.

به نقل از منابع خبری، عمران خان و مفتی کفایت الله از حضور در کمیته صلح به نمایندگی از گروه تحریک طالبان انصراف دادند و ˈمولانا فضل الرحمانˈ رییس حزب ˈجمعیت علمای اسلام شاخه فضلˈ نیز پیشنهاد حضور در کمیته نمایندگان طالبان را رد کرد.

کمیته صلح دولت اسلام آباد پیش تر از گروه طالبان خواستار توضیحاتی درباره اختیارات کمیته نمایندگان این گروه شبه نظامی و یا امکان دیدار شورای سیاسی تحریک طالبان با اعضای نمایندگان خود، شده بود.

عبدالعزیز خاطر نشان کرد: اعضای کمیته صلح طالبان تاکنون هیچ دیداری با رهبران طالبان نداشته و خبر ادعایی رسانه ها مبنی بر درخواست دیدار در نزدیکی شهر ˈپیشاورˈ مرکز ایالت خیبرپختونخوا (در شمال غرب پاکستان) را نیز مطرح نکرده اند.

مطالب مرتبط