مقامات در وزارت انرژی و آب: افغانستان قادر به تولید 220 هزار میگاوات برق آفتابی است

مقامات در وزارت انرژی و آب  می گوید، یک تحقیق تازه نشان میدهد که افغانستان ظرفیت تولید مقدار زیاد برق از طریق انرژی آفتاب را دارا است.

امان الله غالب سرپرست بخش انرژی سولر در این وزارت می گوید، افغانستان حتی نسبت به کشورهای پاکستان، هند و عربستان سعودی که ممالک گرمسیر اند، ظرفیت بیشتر برای تولید انرژی برق از طریق آفتاب را دارد.

آقای غالب گفت، تحقیق آنان نشان داده است که نور آفتاب افغانستان قادر به تولید دو صد و 22 هزار میگاوات برق می باشد:

« در کل ظرفیت که قابل دسترس است اگر زمین باشد و یا امکانات دیگر، محاسبهء را که در مورد انجام داده ایم، دو صد و 22 هزار میگاوات برق ظرفیت انرژی وجود دارد. »

آقای غالب همچنان گفت، حکومت برای بدست آوردن فواید از انرژی آفتابی بعضی از برنامه های را روی دست دارد.

او می گوید در نظر است تا یک دههء آینده در شش ولایت افغانستان یک نوع دستگاه انرژی آفتابی نصب شود که قادر به تولید 30 میگاوات برق می باشد.

برخی از آگاهان نیز به این باور اند که اگر حکومت افغانستان قادر به اعمار بند های بزرگ برق در این کشور نیست می تواند با هزینهء کم با استفاده از انرژی آفتاب برق را تولید کند.

سید مسعود استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت:

« ما اگر در حدود یک ملیارد و 7 صد میلیون دالر را در مدت 5 تا 7 سال یک بند برق را مثال در کوکچه اعمار کنیم، در عوض با کمترین پول می توانیم چنین یک دستگاه را ایجاد کنیم، و نعمت برق را برای هموطنان خود برسانم و دست ما به خارجی ها دراز نباشد. »

این در حالیست که سیسا یک شرکت خصوصی در بامیان پروژهء تولید انرژی آفتابی را تطبیق کرده است.

حارث حیدری مسوول این کمپنی به رادیو آزادی گفت، از این طریق 1.5 میگاوات برق تولید می شود که چهار منطقه در مرکز بامیان از انرژی آن مستفید شده اند:

« مواد کاملاً از جرمنی وارد شده است و از کمپنی های مختلف آن کشور، و بیشتر تجهیزات ما از نیوزیلند وارد شده و در مجموع تقریباً 1.5 میگاوات برق تولید می شود که بامیان را تحت پوشش خود قرار داده است. »

تعدادی از مردم در ولایات دیگر نیز از حکومت می خواهند تا به نصب دستگاه انرژی آفتابی در هر ولایت اقدام کند.

تعدادی از باشنده گان ولایت قندهار در مورد چنین تقاضا دارند:

« بسیار به ما موثر است چون در اطراف برق وجود ندارد باید از آن استفاده شود و از مصارف زیاد برق نیز جلوگیری می شود. »

« همیشه مصرف برق در بیشتر خانه تا 25 الی 30 هزار بود، اما حالا ما چهار سولر را نصب کرده ایم که مصارف زیاد برق را مرفوع ساخته است و از این طریق مشکل آب نیز رفع شده است.
یک کار دایمی است، چون اگر از برق استفاده شود یک شب برق است اما یک شب نی، اما اگر از سولر استفاده شود، برق دایمی است. »

در برخی از نقاط دیگر افغانستان هم، مردم از نور انرژی آفتاب برای تنویر منازل استفاده می کنند.

دستگاه های تولید انرژی برای این خانواده ها از سوی دولت و موسسات کمک گردیده و یا این افراد خود این دستگاه ها را از بازار خریداری کرده اند.

گفته می شود که برای تولید انرژی برق توسط دستگاه های انرژی آفتابی، به برنامه های انکشافی حکومت ضرورت است.

مطالب مرتبط