ماموریت 3300 عسکر نیروهای آلمان با مبلغ ۵۸۰ میلیون یور هزینه تا ده ماه دیگر در افغانستان تمدید شد

کابینه فدرال دولت  آلمان برای آخرین بار ماموریت نیروهای اردوی این کشور در افغانستان برای سال جاری را تمدید کرد. به گفته منابع حکومتی، سقف نهایی سربازان آلمانی برای ادامه ماموریت افغانستان 3300 تن باقی می مانند.

کابینه حکومت فدرال آلمان روز چهار شنبه  5 فبروری ماموریت جنگی اردوی فدرال این کشور در افغانستان را برای ده ماه دیگر تمدید کرد. این ماموریت که تا آخر دسمبر 2014 ادامه می یابد، بالغ بر 580 میلیون یورو هزینه بر می دارد.

این تصمیم کابینه آلمان باید توسط پارلمان نیز تایید شود. قرار است پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) به تاریخ 21 فبروری در این رابطه تصمیم بگیرد، اما اطمینان وجود دارد که پارلمان آن را تایید می کند.

در حال حاضر حدود 3200 سرباز آلمانی در چهارچوب نیروهای کمک به امنیت (آیساف) در افغانستان مستقر می باشند. با ختم ماموریت آیساف در آخر سال روان میلادی، ماموریت جنگی نیز به پایان می رسد، به این دلیل، بسیاری دولت ها قبلاً حضور نظامی شان در افغانستان را قویاً کاهش داده اند.

اگر موافقتنامه امنیتی افغانستان با ایالات متحده امریکا امضا شود، بعد از سال 2014 از هشت تا دوازده هزار نیروی بین المللی در این کشور باقی خواهند ماند که وظایف آنها را آموزش و مشوره دهی به نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل می دهد. آلمان ابراز آمادگی کرده است که در این ماموریت با 600 تا 800 سرباز سهم می گیرد که آنها ابتدا برای دو سال در کابل و شمال افغانستان مستقر خواهند شد.

آلمان به افغانستان وعده داده است که در سال های نخست بعد از ختم ماموریت آیساف سر از سال 2015 سالانه 430 میلیون یورو کمک توسعه یی و 150 میلیون یوروی دیگر برای تمویل نیروهای امنیتی این کشور می دهد.

کابینه آلمان همچنان “گزارش پیشرفت افغانستان” را تصویب کرد. در این گزارش گفته شده است که وضعیت امنیتی در بسیاری مناطق افغانستان به اندازه کافی زیر کنترول است. گزارش افزوده است که اما در برخی مناطق در شرق و جنوب افغانستان اوضاع غالبا و یا کاملاً قابل کنترول نیست.

مطالب مرتبط