چین در حال ساخت تلسکوپ رادیویی سی برابر زمین فوتبال است

دولت چین برای  ایجاد یک منطقه عاری از امواج رادیویی برای ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان، بیش از ۹۰۰۰ شهروند چینی را از محل سکونت شان تخلیه خواهند کرد.

(151121) -- PINGTANG, Nov. 21, 2015 (Xinhua) -- China's single-aperture spherical telescope "FAST" is seen under construction in Qiannan of southwest China's Guizhou Province, Nov. 21, 2015. When it is completed in 2016, the five hundred meter aperture spherical telescope (FAST) will be the world's largest, overtaking Puerto Rico's Arecibo Observatory, which is 300 meters in diameter. (Xinhua/Jin Liwang) (zhs)

به گزارش افق به نقل از سی سی تی وی امریکا٬این تلسکوپ که “aperture spherical telescope “FAST  نامیده میشود قرار است به امواج رادیویی جهان گوش دهد، یک استراتژی رایج مورد استفاده توسط محققان برای جستجوی حیات فرازمینی.
آن دسته از خانوار‌های چینی که در ایالت “گوئیژو- Xinhua” و در شعاع ۳.۱ مایلی این تلسکوپ زندگی میکنند، برای نقل مکان کردن مبلغی معال ۱۸۳۷ دلار را از دولت دریافت خواهند کرد.

دلیل تخلیه این منطقه حدف کردن تمامی منابعی است که سیگنال رادیویی زمینی تولید میکنند و ممکن است موجب اختلال در عملکرد تلسکوپ FAST شوند.
تکنالوژی های رایج امروزی هم چون اسمارت فون‌ها، وای فای، درب‌های پارکینگ و غیره همگی برای فعالیت خود از امواج الکترومغناطیس استفاده میکنند، به این ترتیب فرآیند گوش دادن به امواج رادیویی ضعیف در نقطه دیگری از جهان دشوار خواهد شد.
استفاده از محدوده‌های عاری از امواج رادیویی در مناطقی که تلسکوپ‌های رادیویی پیچیده در حال کار هستند، امری رایج است. در نیمه شرقی ویرجینای شرقی در ایالات متحده نیز یک محدوده ۱۳ هزار مایل مربعی به نام National Radio Quiet Zone وجود دارد که به منظور جلوگیری از اثرگذاری امواج رادیویی زمینی بر عملکرد تلسکوپ رادیویی Green Bank ایجاد شده است.
منجمان با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی به امواج رادیویی جهان گوش داده و تلاش میکنند تا منبع تولید این امواج را شناسایی کنند.

منبع این امواج رادیویی میتواند عناصر طبیعی مانند سیاهچاله‌ها یا خوشه‌های ستاره‌ای بوده و یا کمی مرموزتر، حاصل فعالیت تکنالوژیهای مورد استفاده موجودات بیگانه و فضایی باشد. از آنجایی که انسان‌ها تکنالوژیهای را ایجاد کرده‌اند که از خود امواج رادیویی ساطع میکنند، دانشمندان بر این باورند که امواج رادیویی میتوانند نشانه‌ای از حیات هوشمند در یک سیاره دیگر باشند.05b76a6a-6aa3-46f1-abdb-ec4c5f7b4382
در حال حاضر Arecibo Obsevatory بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان با قطر ۳۰۵ متری است که در پورتو ریکو قرار دارد. علاوه بر تلاش برای یافتن حیات فرازمینی، از این تلسکوپ برای ارزیابی فواصل و حجم کهکشان‌ها استفاده شده است.
دولت چین در تلاش است تا با سرمایه گذاری ۱۸۴ میلیون دلاری، تلسکوپ Arecibo را پشت سر گذاشته و عنوان بزرگترین تلسکوپ جهان را از آن خود کند. تلسکوپ FAST دهانه‌ای به قطر ۵۰۰ متر خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۱ میلادی شهر  گویی ژو کشور چین به عنوان محل شروع این پروژه بسیار بزرگ و مهم در رده ستاره شناسی انتخاب شد و از آن زمان تا به امروز فرایند ساخت و ساز این پروژه به صورت کاملا منسجم در حال انجام است.

ای پروژه شامل ساخت بزرگ ترین تلسکوپ رادیویی جهان است که دهانه ای ۵۰۰ متری دارد و به عنوان یک طرح بسیار مهم برای منجمان در این کشور محسوب می شود.

این پروژه در مراحل نهایی فرایند ساخت به سر می برد و در این فاز از عملیات ساخت قرار است که تعداد ۴ هزار ۴۵۰ قطعه مثلثی شکل بر روی بخش انعکاسی تلسکوپ نصب شوند.

در صورتی که بخواهید ابعاد این تلسکوپ را به صورت تقریبی تصور کنید باید بدانید که این تلسکوپ قرار است ابعادی بزرگ تر از ۳۰ زمین فوتبال دارد و محیط آن پس از اتمام پروژه برابر با ۱.۶ کیلومتر خواهد بود که این اعداد، این تلسکوپ را به بزرگ ترین نوع ممکن در نوع خود تبدیل می سازد.

وو ژیانگ پینگ به مدیر ستاره شناسی کشور چین در این باره می گوید: «داشتن یک تلسکوپ حساس تر موجب می شود که ما بتوانیم امواج ضعیف تری که منبع آن  در فواصل دور دست تر از ما بوده است را دریافت کنیم. این امر به ما کمک می کند که بتوانیم به جستجوی حیات هوشمند در فضای بیرون از کهکشان خود بپردازیم و به دنبال ریشه عالم باشیم.»

در حال حاضر رکورد بزرگ ترین تلسکوپ جهان در این رده در اختیار تلسکوپی در پورتوریکو است که میط آن برابر با ۳۰۵ متر است.

مطالب مرتبط