والی بامیان یک دانش آموز مبتکر بامیانی را تشویق کرد

طاهر زهیر یک دانش آموز بامیانی را که چند مورد ابتکار در عرصه‌ی تکنالوژی انجام داده است با اهدای یک نمره خانه رهایشی تشویق نمود.

12705589_1106359019382718_1967211516947299833_n

حسین داد جوان شانزده ساله‌ و دانش آموز صنف دهم در یکی از مکتب‌های ولایت بامیان تاکنون راکتی را بابرد شش کیلومتر، یک تراکتور کوچک که می‌تواند در آب حرکت کند و یک اسکواتور را با ابتکار خودش با استفاده از موادهای ابتدایی ساخته است. این دانش آموز خلاق، در یک ابتکار بی‌پیشینه از کچالو/ سیب زمینی، برق تولید کرده است.

حسین داد رویایی را در سر دارد که با استفاده از بخار چشمه‌های آب گرم بامیان، و آب ثابت بدون مصرف بیشتر آن، برق تولید کند.حسین داد تاکنون با استفاده از تحقیقاتی که در انترنت نموده  و مطالعاتی را داشته قادر به این ابتکار و خلاقیت شده است.

محمد طاهر زهیر والی بامیان، با این جوان در دفتر کارش ملاقات کرده و با اهدای یک نمره خانه رهایشی او را تشویق نموده است. والی بامیان به حسین داد وعده داده که از تمامی زمینه‌ها و امکانات برای رشد استعداد و تحقق رویاهای علمی‌‎اش همکاری خواهد کرد.

این دانش آموز مبتکر بامیانی ؛ در حالی چنین خلاقیت‌های را از خودش نشان داده که ولایت بامیان از نظر سهولت‌های مانند دست رسی به برق  محروم می‌باشد.

در سراسر کشور موارد زیادی از خلاقیت‌های جوانان درعرصه‌های تکنالوژی و تخنیکی در جریان سال اخیر بروز کرده است. دیروز یک جوان دیگر در ولایت هرات نیز یک هواپیمایی که با ابتکار خودش ساخته بود را  به نام «هواپیمای صلح» به نمایش گذاشت. اما متاسفانه افزایش ناامنی و جنگ در کشور باعث شده که استعداد جوانان رشد نکند و بسیاری از جوان‌های بااستعداد و مبتکر بخاطر مشکلات یاد شده، استعدادهای شان ناشکوفته باقی می‌مانند و حتا تعدادی از این جوان‌ها، مجبور به ترک کشور گردیده اند.

مطالب مرتبط